Vanaf eind maart 2016 haalt Jet Airways mogelijk een deel of alle vluchten van en naar Brussels Airport weg. De maatschappij maakte vandaag bekend gestart te zijn met een consultatieronde bij het personeel over de toekomst van het bedrijf in België. Volgens Jet Airways is de hub in Brussel niet rendabel en economisch onhoudbaar geworden.
Na jaren van geruchten en speculaties dat Jet Airways haar activiteiten in Brussel zou afbouwen of verhuizen, lijkt vandaag (6 november) het einde te zijn ingezet van de gedeeltelijke of volledige verhuis van Jet Airways. De maatschappij hield vandaag een personeelsvergadering waarin Jet Airways de mogelijkheid aankondigde om de hub in Brussel vanaf eind maart op te doeken.
In een persbericht laat de maatschappij weten dat het in Brussel houden van de hub financieel onmogelijk is: “Vanuit een operationeel standpunt was de hub een succes, maar de financiële leefbaarheid is een uitdaging geworden door externe factoren zoals een minder gunstig economisch klimaat, met name in Europa, het afstemmen van partnerschappen en allianties en sterke concurrentie. (…) Door significante veranderingen in het competitief scenario in Brussel en Europa, is de hub economisch onrendabel en onhoudbaar geworden. Jet Airways zal hierdoor haar activa en diensten elders moeten inzetten.”
Met deze mededeling lijkt Jet Airways het einde van haar hub in Brussel op een voorzichtige manier aan te kondigen. De maatschappij wil dan wel een vertrek nog niet officieel in de mond nemen, een verhuis vanuit Brussel leek al langer meer en meer tot de mogelijkheden te behoren. Vooral de voorbije maanden waren er geruchten van een verhuis naar Amsterdam met een doorgedreven samenwerking met KLM en Delta. Etihad CEO James Hogan (de maatschappij heeft een belang van 24 procent in Jet Airways) zei in 2013 al dat er een sterk voorstel was om de activiteiten te verhuizen van Brussel naar Amsterdam.
Of Jet Airways volledig vertrekt uit Brussel of misschien één of twee vluchten hier laat, het zal alleszins een zware klap voor Brussels Airport zijn. De Indiase maatschappij vliegt al sinds 2007 naar Brussel en verbond op haar hoogtepunt maar liefst vier Indiase steden en drie Noord-Amerikaanse steden met Brussel. Enkele jaren geleden sneuvelden al de routes tussen Brussel en New York JFK en tussen Brussel en Chennai.
Een volledig vertrek zou voor Brussels Airport een passagierskrimp betekenen van zo’n 550-600.000 passagiers op jaarbasis. Op een totaal van bijna 22 miljoen passagiers vorig jaar betekent dat Jet Airways momenteel goed is voor zo’n 2,5-2,7 procent van het totaal aantal passagiers.
“Brussel is economisch onrendabel en onhoudbaar geworden.” – Jet Airways
Als reactie op de mededeling van Jet Airways heeft Brussels Airport ondertussen al laten weten dat het gestart is met het bekijken van enkele nieuwe routes om een gat van Jet Airways op te vullen. Daarbij rekent de luchthaven op Brussels Airlines en haar Star Alliance-partners om nieuwe routes naar Noord-Amerika of India te openen.
Ook voor Brussels Airport kwam het nieuws niet onverwacht: “Sinds eind 2013 is er een strategische samenwerking tussen Jet Airways en Etihad Airways en is de samenwerking met het Star Alliance-netwerk verminderd. Het ligt dus in de lijn van de verwachtingen dat Jet Airways haar vluchten op Brussels Airport zou herevalueren”, zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport.
De luchthaven onderzoekt verschillende opties om nieuwe routes op te starten. In het bijzonder met Brussels Airlines om de succesvolle operaties op New York en Washington met nieuwe bestemmingen in Noord-Amerika uit te breiden. Brussels Airport verwacht ook dat Star Alliance en andere luchtvaartmaatschappijen meer vluchten zullen inzetten naar Noord-Amerika en, direct of met een overstap, naar India.
De dood van Zaventem is nabij…..Dit zagen we al lang aankomen dus een verrassing is het niet echt meer.
Brussels Airlines stelt ook niks meer voor vergeleken met het machtige Sabena…. Nog even en Brussel betekent niets meer.
Dat spreken de cijfers anders toch stellig tegen, hoor. Sinds 1995 zijn er maar drie jaren geweest waarin het aantal passagiers afgehandeld door Brussels Airport niet gestegen is: 2001,2002, en 2009. Alle drie die jaren laten ook duidelijk zien waaraan het inkrimpen van het aantal passagiers ligt: Het faillissement van Sabena, 9/11, en uiteindelijk de wereldwijde financiële crisis.
Het aantal passagiers is vorig jaar met 14% gestegen tegenover het jaar daarvoor, het aantal vliegbewegingen met 7%. De luchthaven van Zaventem is dus niet dood, integendeel… ze bloeit.
Misschien een beetje overdreven van mij, maar ik werk al geruime tijd in de cargosector en het verdwijnen van Ethiopian Cargo en nu ook Jet Airways zal denk ik een grote klap zijn voor Zaventem. Maar over die cijfers wist ik niets… dankjewel voor de bijsturing in alle geval!
voor Brussels airlines zou dit DE moment zijn om de routes naar India te bekijken of zij ze wel rendabel kunnen uitbaten (er is zeker een markt, of ze rendable is dat is andere zaak) als ze tenminste de rechten krijgen. een bijkomende optie zou misschien zijn LAX of SFO voor zover daar markt voor is. Deze routes zijn sinds jaar en dag al niet meer gevlogen vanuit Brussel, misschien wordt het tijd dit grote tekort in het aanbod dan toch maar te wagen? Seoul of Singapore zou anders ook leuke optie zijn, mogelijk met een tussenstop in India … dat moet misschien toch wel doenbaar zijn …