Jet Airways trekt mogelijk in maart weg uit Brussel

Vanaf eind maart 2016 haalt Jet Airways mogelijk een deel of alle vluchten van en naar Brussels Airport weg. De maatschappij maakte vandaag bekend gestart te zijn met een consultatieronde bij het personeel over de toekomst van het bedrijf in België. Volgens Jet Airways is de hub in Brussel niet rendabel en economisch onhoudbaar geworden.

Na jaren van geruchten en speculaties dat Jet Airways haar activiteiten in Brussel zou afbouwen of verhuizen, lijkt vandaag (6 november) het einde te zijn ingezet van de gedeeltelijke of volledige verhuis van Jet Airways. De maatschappij hield vandaag een personeelsvergadering waarin Jet Airways de mogelijkheid aankondigde om de hub in Brussel vanaf eind maart op te doeken.

In een persbericht laat de maatschappij weten dat het in Brussel houden van de hub financieel onmogelijk is: “Vanuit een operationeel standpunt was de hub een succes, maar de financiële leefbaarheid is een uitdaging geworden door externe factoren zoals een minder gunstig economisch klimaat, met name in Europa, het afstemmen van partnerschappen en allianties en sterke concurrentie. (…) Door significante veranderingen in het competitief scenario in Brussel en Europa, is de hub economisch onrendabel en onhoudbaar geworden. Jet Airways zal hierdoor haar activa en diensten elders moeten inzetten.”

Met deze mededeling lijkt Jet Airways het einde van haar hub in Brussel op een voorzichtige manier aan te kondigen. De maatschappij wil dan wel een vertrek nog niet officieel in de mond nemen, een verhuis vanuit Brussel leek al langer meer en meer tot de mogelijkheden te behoren. Vooral de voorbije maanden waren er geruchten van een verhuis naar Amsterdam met een doorgedreven samenwerking met KLM en Delta. Etihad CEO James Hogan (de maatschappij heeft een belang van 24 procent in Jet Airways) zei in 2013 al dat er een sterk voorstel was om de activiteiten te verhuizen van Brussel naar Amsterdam.

11212131_10155562714670287_6276004216071960507_o

Of Jet Airways volledig vertrekt uit Brussel of misschien één of twee vluchten hier laat, het zal alleszins een zware klap voor Brussels Airport zijn. De Indiase maatschappij vliegt al sinds 2007 naar Brussel en verbond op haar hoogtepunt maar liefst vier Indiase steden en drie Noord-Amerikaanse steden met Brussel. Enkele jaren geleden sneuvelden al de routes tussen Brussel en New York JFK en tussen Brussel en Chennai.

Een volledig vertrek zou voor Brussels Airport een passagierskrimp betekenen van zo’n 550-600.000 passagiers op jaarbasis. Op een totaal van bijna 22 miljoen passagiers vorig jaar betekent dat Jet Airways momenteel goed is voor zo’n 2,5-2,7 procent van het totaal aantal passagiers.

“Brussel is economisch onrendabel en onhoudbaar geworden.” – Jet Airways

Als reactie op de mededeling van Jet Airways heeft Brussels Airport ondertussen al laten weten dat het gestart is met het bekijken van enkele nieuwe routes om een gat van Jet Airways op te vullen. Daarbij rekent de luchthaven op Brussels Airlines en haar Star Alliance-partners om nieuwe routes naar Noord-Amerika of India te openen.

Ook voor Brussels Airport kwam het nieuws niet onverwacht: “Sinds eind 2013 is er een strategische samenwerking tussen Jet Airways en Etihad Airways en is de samenwerking met het Star Alliance-netwerk verminderd. Het ligt dus in de lijn van de verwachtingen dat Jet Airways haar vluchten op Brussels Airport zou herevalueren”, zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport.

_MG_4399

De luchthaven onderzoekt verschillende opties om nieuwe routes op te starten. In het bijzonder met Brussels Airlines om de succesvolle operaties op New York en Washington met nieuwe bestemmingen in Noord-Amerika uit te breiden.  Brussels Airport verwacht ook dat Star Alliance en andere luchtvaartmaatschappijen meer vluchten zullen inzetten naar Noord-Amerika en, direct of met een overstap, naar India.

Foto: Yannick De Bel