Griekenland verkoopt (eindelijk) veertien luchthavens

Een consortium van de Duitse luchthavenuitbater Fraport en het Griekse conglomeraat Copelouzos Group heeft eindelijk de contracten getekend om veertien Griekse luchthavens over te nemen. In november vorig jaar werd het consortium reeds als preferred bidder aangeduid, maar het duurde nog meer dan een jaar voor alle contracten getekend konden worden.

De deal werd gesloten met het Hellenic Republic Asset Development Fund, waarbij het consortium rond Fraport een concessie toegewezen werd om de veertien luchthavens gedurende veertig jaar uit te baten, te managen, uit te breiden en te onderhouden. De transactie moet in de herfst van volgend jaar helemaal rond zijn en op dat moment zal het consortium het voorschot van 1,23 miljard euro op tafel moeten leggen.

Vanaf dan nemen Fraport en Copelouzos Group de dagelijkse leiding over veertien luchthavens over: drie op het vasteland (Aktio, Kavala en Thessaloniko) en elf op de eilanden (Korfoe, Chania, Kefalonia, Kos, Mytilene, Mykonos, Rhodos, Samos, Santorini, Skiathos en Zakynthos). Voor alle duidelijkheid: de Griekse overheid blijft nog altijd eigenaar van de luchthavens, maar ze worden dus door Fraport uitgebaat. De veertien luchthavens verwerkten samen 22 miljoen passagiers in 2014.

Naast het voorschot van 1,23 miljard euro, zal het consortium elk jaar een vaste prijs betalen (22,9 miljoen euro). Bovendien is het verplicht om voor 2020 nog eens 330 miljoen euro te investeren in de luchthaveninfrastructuur. Ook staat het in voor het onderhoud en andere investeren om de capaciteit van de luchthavens gedurende de hele duur van het contract te verhogen.