Woensdag (27 januari) was Michael O’Leary, ceo van Ryanair, in Brussel voor een persconferentie. Daar meldde hij dat er dit jaar verder zal uitgebreid worden op de Belgische luchthavens. Zowel op Brussels Airport als in Charleroi komen er enkele nieuwe bestemmingen en in Brussel zal er ook een bijkomende Boeing 737 gebaseerd worden (vijf in plaats van vier).
Dat extra vliegtuig zal onder andere ingezet worden om meer frequenties aan te bieden op bestaande routes. Naar Malaga, Rome Fiumicino, Alicante en Valencia zullen meer vluchten uitgevoerd worden. Anderzijds komen er deze winter nieuwe vluchten naar Hamburg (twee keer per dag), Madrid (twee keer per dag), Malta (dagelijks) en Milaan Malpensa (twee keer per dag). Eerder werden ook al zes wekelijkse vluchten tussen Brussel en Bratislava aangekondigd die deze zomer van start gaan.
De vluchten tussen Brussel en Verona zullen verplaatst worden naar Charleroi, dat er ook nieuwe vluchten naar Timisoara (drie keer per week), Sofia (vier keer per week) en Toulouse (dagelijks) bij krijgt. De frequentie op vluchten naar Boekarest Otopeni zal worden verhoogd en naar Biarritz wordt vanaf dit jaar het hele jaar door gevlogen.
Ongeveer de helft van wat MOL is komen aankondigen vandaag was al geweten of zijn verschuivingen (MAD verhuisd gewoon van CRL naar BRU). Zelfs de populaire pers vindt het geen headlines meer waard, zo lijkt het wel.
Uiteindelijk komt er na analyse van alle aankondigingen (en verzwegen annulaties of verschuivingen) slechts 1 enkel gebaseerd toestel bij voor gans Belgie en zal er nog een ander buitenlands gebaseerd toestel Belgie aanvliegen. That’s it! En dat alles pas vanaf EIND 2016, dus eigenlijk zo goed als VOLGEND jaar, en we zijn pas januari!
Op deze manier zal zijn claim om dit jaar de grootste te worden voor de 3de maal op rij koud op het ijs vallen, denk ik, als je ziet dat SN 2 A320 extra krijgt plus het equivalent van anderhalve A319, plus nog eens 1 en misschien zelfs 2 A330!!!!