Meer winst voor Ryanair in derde kwartaal

Door de sterke passagiersaantallen heeft Ryanair in het derde kwartaal van vorig jaar haar winst kunnen verdubbelen tot 103 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar hielden de Ieren zo’n 49 miljoen euro over. De maatschappij heeft ook haar doelstelling om dit fiscale jaar 105 miljoen passagiers te vervoeren, met een miljoen verhoogd.

Tussen april 2015 en maart 2016 wil Ryanair 106 miljoen passagiers vervoeren. Dat betekent een stijging met 17 procent tegenover de 90,6 miljoen van het jaar voordien. Volgend jaar willen de Ieren zelfs 113 miljoen mensen aan boord krijgen. De bezettingsgraad in het derde kwartaal bedroeg 93 procent, tegenover 88 procent in dezelfde periode vorig jaar. De nieuwe basissen in Berlijn, Malpensa en Göteborg doen het voorlopig goed in de boekingen, klinkt het.

Recent heeft Ryanair zich vooral gefocust op Duitsland. Het heeft daar een marktaandeel van slechts vijf procent, wat ver onder het gemiddelde ligt van de andere West-Europese landen waar de maatschappij actief is. “We hebben voor onszelf een doel voor ogen om binnen vijf jaar vijftien tot twintig procent marktaandeel te hebben en we zijn goed op weg,” zei Neil Sorahan van Ryanair in Londen. De nieuwe vluchten vanaf onder andere Keulen zijn volgens Sorahan zeer populair.

Dit jaar zal de luchtvaartmaatschappij 52 nieuwe Boeing 737-800’s in ontvangst nemen, die de vloot zullen doen groeien van 308 naar 340 toestellen tegen het einde van 2016. Sommige van de nieuwe vliegtuigen zullen gebruikt worden om toestellen waarvan de leasingcontracten vervallen, te vervangen. “Zelfs met zoveel nieuwe vliegtuigen, zijn de aanvragen van luchthavens meer dan we aankunnen,” klinkt het veelbelovend.

De nieuwe strategie om meer in te zetten op zakenreizigers en zich te concentreren op hoofdluchthavens, in tegenstelling tot de werkwijze die de Ieren voordien hanteerde, blijkt succes te hebben. “We krijgen nu meer en meer mogelijkheden op de die grote luchthavens op goeie momenten en de luchthavens doen hun best om aan onze 25 minuten turnaround te voldoen,” klinkt het bij Ryanair.