Brussels Airport test dinsdag voorlopige infrastructuur, opent niet voor woensdag

Brussels Airport heeft de voorbije dagen uitgebreide analyses gedaan van de infrastructuur van de terminal en van de verschillende mogelijke scenario’s voor een gedeeltelijke heropstart van haar activiteiten. Wanneer deze gedeeltelijke heropstart zal plaatsvinden, is nog niet bepaald. Dat hangt af van de verschillende her op te starten processen. Feit is dat een heropstart in de verwoeste infrastructuur op korte termijn niet mogelijk is.

Brussels Airport begon donderdag al met het opzetten van tijdelijke constructies. Deze integreren de bijkomende veiligheidsmaatregelen die van overheidswege op alle Belgische luchthavens werden ingevoerd. De vertrekflow leidt via tijdelijke constructies naar de gelijkvloerse zone van Connector. Daar werd een ruimte ingericht met tijdelijke incheckbalies waar passagiers zich kunnen aanmelden voor hun vlucht en ook hun bagage kunnen afzetten.

Van daaruit gaat het via een diensttrap naar het bekende screeningplatform van Connector, dat ongeschonden uit de aanslagen kwam. Hier vindt de controle van personen en handbagage plaats en vanaf daar volgen passagiers het gewone traject. Voor de aankomende passagiers wordt er gekeken naar een oplossing per bus via een hangar.

Dit scenario moet nu voldoen aan drie criteria:

  • De tijdelijke constructies moeten voldoen aan alle bouwkundige en brandtechnische veiligheidsvoorschriften
  • De verschillende passagiersflows moet in het echt worden getest om zeker te zijn dat alles vlot verloopt
  • De overheidsinstanties moeten hun zegen geven over het veiligheidssysteem dat werd opgezet

De bouwkundige en brandtechnische keuring van de tijdelijke constructies vindt komende dinsdag plaats. Voor het testen van de passagiersflows organiseert de luchthaven komende dinsdag een grote test waarbij 800 luchthavenmedewerkers de tijdelijke opstelling en infrastructuur voor het incheckproces zullen testen. Deze test werd uitgewerkt in samenspraak met de verschillende luchthavenpartners, de Federale Politie, Defensie, het Directoraat-Generaal Luchtvaart (DGLV) en ondersteunende technische bedrijven.

De betrokken overheidsinstanties dienen uiteindelijk hun akkoord te geven over het veiligheidssysteem en dus over het effectief deels heropstarten van de activiteiten van de luchthaven.

Bron: Brussels Airport Company