Brussels Airport test tijdelijke infrastructuur voor heropening

Vandaag vond op Brussels Airport een grote test plaats met ongeveer 800 luchthavenmedewerkers. Die moesten de nieuwe tijdelijk opgezette infrastructuur uittesten. Zowel de veiligheid als de gebruiksvriendelijkheid werden hierbij getest. De resultaten van deze test worden momenteel geëvalueerd en zullen pas morgen klaar zijn. Brussels Airport houdt de luchthaven morgen dan ook nog volledig gesloten voor passagiersvluchten.

Nadat er de voorbije dagen in snel tempo werd gewerkt aan het opzetten van een nieuwe tijdelijke incheckruimte en security screening, was het vandaag aan enkele honderden luchthavenpersoneelsleden om de nieuwe luchthaveninfrastructuur te testen. Die test is belangrijk voor Brussels Airport om te evalueren of ze de capaciteit van 800 tot 1.000 passagiers per uur aankan. Vooral de nieuwe verplichte veiligheidscontrole voor de incheckbalies laat de wachttijden oplopen en maakt het halen van die capaciteit niet gemakkelijk.

Net zoals momenteel het geval is op de luchthavens van Antwerpen, Oostende, Luik en Charleroi zal ook op Brussels Airport iedereen samen met zijn bagage door scanners moeten vooraleer het luchthavengebouw te betreden. In een grote tent op het niveau van de bussen (zie kaart hieronder) zullen enkel passagiers met een instapkaart of reservatie de tent kunnen betreden. Daar worden dan zowel passagiers als hun bagage gescreend (groene zone). Van daaruit gaat het dan naar de tijdelijke incheckruimte waar passagiers hun bagage kunnen inchecken (rode zone). Brussels Airlines krijgt hier haar eigen incheckbalies. Andere luchtvaartmaatschappijen zullen de algemene incheckbalies gebruiken. Bagages zullen manueel naar het sorteercentrum worden gebracht.

Naamloos

Vanuit de tent met de tijdelijke incheckbalies worden de passagiers via een trap tot in de Connector geleid. Zij komen rechtstreeks uit aan het huidige screeningplatform voor de grondige controle van de handbagage. Vanaf de Connector zullen de passagiers de normale weg kunnen volgen naar de A-pier.

Aankomende passagiers zullen vanaf de A-pier (rode zone) met bussen naar een hangaar van DHL (groene zone) worden gebracht. Daar zullen zij op schermen kunnen kijken aan welke nummer hun bagage zal worden afgeleverd. Passagiers verlaten dan via de hangaar de luchthaven.

Naamloos

bru2

Momenteel is de luchthaven bezig met de evaluatie van de grote test van vandaag. Die zou tegen morgenmiddag klaar moeten zijn. Vanavond heeft Brussels Airport alvast laten weten dat ook morgen de luchthaven volledig toe zal blijven voor passagiersvluchten.

Als de luchthaven donderdag zou kunnen opstarten zal dat alleszins met een beperkte capaciteit zijn. Het zou dan gaan om een handvol vluchten dat per uur verwerkt kan worden. Normaal handelt Brussels Airport een 300-tal vertrekkende vluchten per dag af, maar in de huidige infrastructuur zullen dat er wellicht maar een 60-tal kunnen zijn.