Op maandag zal Brussels Airlines het vluchtaanbod vanaf Brussel verder uitbreiden. Vanaf morgen (zondag) voert de maatschappij al drie vluchten uit vanaf Brussel, maandag zullen dat er voorlopig al elf zijn. Ook een deel van de langeafstandsvluchten keert vanaf maandag terug naar Brussel.
Morgen zal Brussels Airlines voor het eerst sinds 22 maart terug vluchten uitvoeren vanaf Brussels Airport. De maatschapij zal drie vluchten uitvoeren naar Faro, Turijn en Athene. De eerste symbolische vlucht zal om 13:40 vanaf Brussel vertrekken richting Faro. De twee anderen volgen later op de namiddag en avond.
Vanaf maandag breidt Brussels Airlines haar vluchten dan stapsgewijs verder uit. Op maandag heeft de maatschappij momenteel al zeker acht Europese vluchten gepland en drie langeafstandsvluchten. Er zal één vlucht worden uitgevoerd naar Berlijn, Boedapest, Faro, Linate, Malpensa en Praag en twee vluchten naar Nice. De overige Europese vluchten worden nog steeds vanuit Antwerpen (13 vluchten) en Luik (23 vluchten) uitgevoerd. Normaal zou Brussels Airlines maandag zo’n 120 vluchten hebben uitgevoerd.
Op maandag komen er voor het eerst ook terug langeafstandsvluchten aan in Brussel. Het gaat om drie A330’s uit Conakry/Dakar, Luanda/Kinshasa en New York JFK. Maandag vertrekken die drie toestellen dan terug naar Banjul/Dakar, Douala/Yaoundé en New York. De overige langeafstandsvluchten worden nog volledig vanuit Frankfurt uitgevoerd.
Op dinsdag komen er ’s morgens al vier langeafstandsvluchten aan en dit uit Banjul/Dakar, Douala/Yaoundé, Lomé/Accra en New York. De vluchten naar Washington en Toronto die normaal al van start moesten zijn gegaan, worden al zeker tot en met 4 en 6 april niet uitgevoerd.
Brussels Airport beschikt over een capaciteit van 800 vertrekkende passagiers per uur. Dat komt omgerekend neer op vier tot acht vluchten per uur, naargelang de grootte van het toestel dat gebruikt wordt. De normale ochtend- en avondpiek zal dus nog een tijd lang moeten uitblijven. Tussen 09:00 en 10:00 heeft Brussels Airlines op weekdagen normaal alleen al een dertigtal vluchten die vertrekken.
Wanneer en welke andere maatschappijen terug vanaf Brussel zullen vliegen, is nog niet bekend. De bedoeling is om de capaciteit de komende dagen geleidelijk aan uit te breiden naar 20 procent van de normale capaciteit. Normaal vertrekken er vanuit Brussels Airport gemiddeld zo’n 32.000 passagiers per dag.
Bij de 800 passagiers per uur moet je er rekening mee houden dat dit dus uitsluitend om lokaal vertrekkende passagiers gaat. Bij veel vluchten van vooral Brussels Airlines en hun partners, ligt het percentage van transferpassagiers heel erg hoog (bij de Afrika-vluchten kan dat tot wel 90% gaan voor sommige bestemmingen). Dus het is moeilijk te zeggen hoeveel ‘800 lokaal vertrekkende passagiers’, in aantal vertrekkende vluchten is. Dat kunnen er 5 zijn, maar dat kunnen er evengoed 10 of meer per uur zijn. Afhankelijk van types, bezettingsgraden en % transferpassagiers. Ook het type passagiers kan invloed hebben. Passagiers met weinig bagage zullen minder druk zetten op de capaciteit (als mensen alleen met handbagage reizen kan het goed zijn dat ze er veel meer dan 800 per uur door krijgen, als ze allemaal met 3 zware koffers komen aandragen, dan zal het allemaal langer duren, die 800 is dus een gemiddelde).