Nadat eerder Delta Air Lines en American Airlines aankondigden om minder naar Brussels Airport te vliegen, heeft ook United Airlines gezegd dat het haar geplande tweede dagelijkse vlucht tussen Newark (New York) en Brussel niet zal laten doorgaan.
Normaal gezien moest United Airlines op 5 mei beginnen met een tweede dagelijkse vlucht vanuit New York Newark naar Brussel. De maatschappij zou daarvoor een Boeing 757-200 inzetten, bovenop de dagelijkse ochtendvlucht die ze al jaren met hun Boeing 777-200ER uitvoeren. Dat plan werd voorlopig terug in de ijskast gezet. Of de aanslagen van 22 maart op de luchthaven iets met de beslissing te maken hebben, is niet officieel bevestigd.
De andere dagelijkse 777-lijnvlucht tussen Newark en Brussel wordt wel behouden, alsook de vluchten naar Chicago en Washington. We blijven dus (voorlopig) drie keer per dag de 777’s van United in Brussel zien, maar de geplande uitbreidingen komen er niet.
Wat een onzin! Waarom zouden ze die vlucht niet beginnen uitvoeren? Hetzelfde geldt voor Delta: er gaat écht niet nog een aanslag gepleegd worden met alle veiligheidsmaatregelen die getroffen worden …
Het gaat niet om of er nog aanslagen zullen gepleegd worden of niet, want met of zonder voorzorgsmaatregelen, Brussel is al getroffen dus de kans is klein dat het nog eens zal gebeuren in de nabije toekomst, en dat weten Delta en United ook. Het probleem is enkel dat de passagiersaantallen zwaar zullen dalen door het onveiligheidsgevoel dat bij de passagiers schuilt, dus het nut van een tweede dagelijkse route is verdwenen, en zo ook de interesse.
Delta is al lang aan het sleutelen aan de Atlanta – connectie. Vroeger was er iedere dag een vlucht, het voorbije jaar was dat al niet leer het geval. Ze ‘gebruiken’ de aanslagen om nu de route definitief af te voeren. Jammer want het was de enige carrier die Atlanta aandeed. Misschien een kans voor Brussels Airlines om het gat te vullen?