Lufthansa heeft haar deadline voor de beslissing over een volledige overname van Brussels Airlines uitgesteld tot september. Dat werd vandaag bekendgemaakt door Lufthansa. Beide maatschappijen blijven intussen verder werken aan een integratie van Brussels Airlines in de Eurowings Group.
Lufthansa heeft de beslissing over een volledige overname van Brussels Airlines vandaag met drie maanden uitgesteld. In de huidige overeenkomst moest Lufthansa tegen begin juni een beslissing hebben genomen over de resterende 55 procent van de SN Airholding. Beide maatschappijen zijn nu overeengekomen om deze beslissing uit te stellen tot eind augustus.
Reden voor het uitstel zijn de aanslagen in Brussel vorige maand en de gevolgen die de aanslagen met zich meebrengen voor de Belgische luchtvaart. “Onze collega’s bij Brussels Airlines wijden nu hun volledige energie en middelen aan het herstellen van betrouwbare vluchtoperaties voor hun klanten op hun thuisbasis na deze vreselijke aanslagen,” zei Lufthansa-CEO Carsten Spohr. “Daarom hebben we met Brussels Airlines overeengekomen om onszelf drie maanden extra tijd te geven om onze onderhandelingen over de overname te besluiten.”
Hoe de toekomst van Brussels Airlines er zal uitzien, is nog altijd niet duidelijk. Lufthansa wil Brussels Airlines op zijn minst deels integreren in het Eurowings concept, maar hoe die integratie zal verlopen is nog niet bekend. Beide maatschappijen zijn hierover nog steeds in gesprek. Een van de scenario’s is dat Brussels Airlines haar langeafstandsnetwerk en ook mogelijk een deel van haar Europees netwerk behoudt en de rest overlaat aan Eurowings.
In 2008 nam Lufthansa een belang van 45 procent in Brussels Airlines ter waarde van 65 miljoen euro. Sindsdien heeft Lufthansa elk jaar de kans om haar belang te verhogen tot 100 procent.
Zolang als de merknaam Brussels Airlines maar blijft en er maar een deel van de vluchten overgeheveld worden! Het zou spijtig zijn moest SN volledig verdwijnen.
Volledig met Dhr Lomme akkoord, het zou echt spijtig zijn moest de merknaam Brussels Airlines verdwijnen. Het is een sterk merknaam wat je niet kan zeggen van Eurowings.
Zouden de Belgische stakeholders in die vorm nog wel geïnteresseerd zijn in een deal met Lufthansa? Brussels Airlines blijft zelfs na de aanslagen een sterk merk, ook al is het in het buitenland wat verzwakt.
Burggraaf Davignon zal er voor zorgen dat de naam, of tenminste deel van de naam (“Brussels”) overleeft !
Als ze SN willen hervormen vind ik toch dat ze een waardige opvolger voor de RJ’s moeten kiezen. De a320 familie is niet echt een vervaning in mijn opzicht.
Als vervanging van de RJ’s dan eerder richting C-Series van Bombardier gaan?