19 procent minder passagiers voor Brussels Airlines

In maart 2016 vervoerde Brussels Airlines 455.599 passagiers, dat is 19,1 procent minder dan dezelfde periode vorig jaar. De belangrijkste reden voor de grote daling is uiteraard de terroristische aanslagen van 22 maart, waarna de luchthaven tijdens de paasvakantie twaalf dagen gesloten bleef.

Het is voor het eerst in tweeënhalf jaar dat er een daling is in het aantal passagiers. Naast het aantal passagiers, daalde ook de gemiddelde bezettingsgraad met een halve procentpunt tot 68,6 procent. Nochtans beloofde maart een succesvolle maand te worden, want tot en met de 21ste waren er 9,6 procent meer passagier en steeg de bezettingsgraad met ruim 6 procentpunten tegenover een jaar eerder. Die cijfers liggen in lijn met de groeicijfers van de voorgaande maanden.

“Door de gebeurtenissen van 22 maart was er de rest van de maand maart – traditioneel een drukke maand met de paasvakantie – geen vliegverkeer meer mogelijk in Brussel,” klinkt het. Daarom verhuisde Brussels Airlines vanaf 24 maart een deel van de Europese vluchten naar de regionale luchthavens in Antwerpen en Luik, terwijl sommige intercontinentale vluchten doorgingen vanuit Frankfurt en Zurich. Zo kon de maatschappij toch nog 38 procent van haar vluchtschema uitvoeren.

Tussen 22 en 31 maart vervoerde Brussels Airlines 54.650 passagiers vanop die alternatieve luchthavens, tegenover 197.421 reizigers vorig jaar. Ook het vrachtvervoer daalde met 21 procent tot 2.609 ton. “Onze grootste focus is nu om onze operaties terug op 100 procent te krijgen en onze gasten opnieuw een comfortabele reiservaring te bieden,” zei CCO Lars Redeligx. Volgens Brussels Airlines kostte de sluiting van de luchthaven van Zaventem hen dagelijks bijna vijf miljoen euro.

Bron: Air Transport World