MS804: ACARS-berichten tonen meldingen van rook

Mogelijk kan de crash van Egyptair-vlucht MS804 te wijten zijn aan een brand die uitbrak. Verschillende onafhankelijke bronnen hebben eerder vanavond ACARS-berichten van het toestel gepubliceerd, berichten die nog automatisch zijn verstuurd naar de grond door het vliegtuig. Die tonen dat verschillende systemen aan boord rook zouden hebben gedetecteerd. 

Voor het eerst sinds de crash afgelopen donderdag is er nieuwe informatie vrijgekomen die oorzaak van de crash zou kunnen verklaren. De ACARS van het toestel, voluit ‘Aircraft Communications Addressing and Reporting System’, heeft de minuten voor de crash nog verschillende berichten naar de grond gestuurd. Daarop zijn verschillende foutmeldingen te zien van enkele systemen:

00:26Z 3044 ANTI ICE R WINDOW
00:26Z 561200 R SLIDING WINDOW SENSOR
00:26Z 2600 SMOKE LAVATORY SMOKE
00:27Z 2600 AVIONICS SMOKE
00:28Z 561100 R FIXED WINDOW SENSOR
00:29Z 2200 AUTO FLT FCU 2 FAULT
00:29Z 2700 F/CTL SEC 3 FAULT

160520170716-egyptair-flight-data-screengrab-smoke-alerts-exlarge-169

Op deze berichten is te zien dat de sensors in één van de toiletten rook detecteerden. Ook was er een melding van rook in de avionics compartment. Dat is een locatie vooraan in het toestel onder de cockpit waarin de elektronische systemen en hun bedradingen van het toestel zijn geïnstalleerd.

In dit compartiment is er een rookdetector maar er is geen mogelijkheid om een eventuele brand te bestrijden. Een brand in dit gedeelte van het vliegtuig is dramatisch aangezien dat het gros van de elektrische systemen van het toestel aantast.

maxresdefault (2)
De locatie van de Avionics Compartment op de A320.

De melding van de FCU FAULT duidt op een probleem met de Flight Control Unit. Dat is het paneel in het midden van de cockpit waarop onder meer de besturingen van de autopiloot worden ingevoerd zoals hoogte en snelheid. Een falen van de FCU 2 betekent dat onder meer de tweede autopiloot (de A320 beschikt over autopiloot 1 en 2) van het toestel onbruikbaar is.

FCU_web1

De laatste melding die via ACARS verstuurd is geweest, nl. F/CTL SEC 3 FAULT, slaagt op een probleem met de Spoiler Elevator Computer (SEC). De flight controls op de Airbus worden allemaal door computers gestuurd en de SEC is daar een onderdeel van.

De gepubliceerde ACARS-berichten duiden daarom mogelijk op een brand in het toestel. Het feit dat de cockpitcrew geen enkele noodoproep heeft uitgezonden toont mogelijk aan dat het probleem zich zeer plots heeft voorgedaan en voldoende erg was dat er geen tijd was om een noodoproep te doen of dat de communicatiesystemen niet meer werkten.

Ondertussen zijn in de Middellandse zee restanten gevonden van het vliegtuig. Ook lichaamsdelen en bezittingen van de passagiers werden op zee gevonden. Bij de crash kwamen 66 mensen om het leven.

 

Foto: Yannick De Bel