43% meer winst voor Ryanair in boekjaar 2015

Maandag (23 mei) presenteerde Ryanair haar financiële resultaten voor het boekjaar 2015, dat eindigde op 31 maart 2016. De Ierse lagekostenmaatschappij maakte 43 procent meer winst dan een jaar voordien en klokte af op een positief resultaat van 1.242 miljoen euro (iets meer dan 1,2 miljard). 

Vorig jaar kozen 106 miljoen mensen om met Ryanair te vliegen, dat zijn er 18% meer dan dezelfde periode een jaar eerder. Daardoor zaten de vliegtuigen ook voller: gemiddeld waren ze voor 93 procent gevuld. Dat had wellicht ook te maken met het feit dat de ticketprijzen met ongeveer één procent daalden. Een ticket kostte vorig jaar gemiddeld 46,67 euro. Volgens topman O’Leary lokte ook het Always Getting Better-programma meer klanten.

De kosten daalden met zo’n 6 procent, ondanks het gebruik van een voorraad brandstof die in 2014 aan 90 dollar per vat ingekocht werd en dus boven de marktprijs van 2016 betaald is. De huidige prijs voor een vat ruwe olie is immers minder dan 50 dollar, ongeveer de helft van wat Ryanair ervoor betaalde. De daling is ook opmerkelijk omdat de Ieren in 2015 fors inzetten op het gebruik van zogenaamde “primaire luchthavens”, die over het algemeen duurder zijn.

Tussen maart 2015 en maart 2016 nam Ryanair 41 nieuwe toestellen in ontvangst. Dat stelde hen in staat om uit te breiden naar nieuwe luchthavens: er werden zeven nieuwe basissen geopend in Belfast, Berlijn, Korfoe, Göteborg, Ibiza, Milaan Malpensa en Santiago de Compostela. Er kwamen ruim honderd nieuwe verbindingen bij en dat zorgde ervoor dat Ryanair de eerste luchtvaartmaatschappij is die in 100 miljoen internationale passagiers vervoerde in een kalenderjaar.

Voor dit jaar verwacht de lagekostenmaatschappij nog eens 52 nieuwe vliegtuigen aan de vloot te voegen. Een deel daarvan zal gebruikt worden om oudere toestellen te vervangen, maar het grootste deel dient voor uitbreiding. De vloot moet tegen het einde van dit jaar gegroeid zijn tot 380 toestellen. Er komen ook minstens zeven nieuwe (vooral Oost-Europese) basissen bij in Boekarest, Hamburg, Nürnberg, Praag, Sofie, Timisoara en Vilnius.