Eerste vlucht voor Embraer E-Jet E2 voltooid

Dinsdag (24 mei) heeft Embraer de eerste vlucht van de E-Jet E2 tot een goed einde gebracht. Die eerste vlucht moest eigenlijk pas binnen enkele maanden plaatsvinden, maar het programma loopt dus voor op schema. Chief operating officer en senior vice-president Luis Carlos Affonso noemde de vlucht dan ook “fantastisch”.

Het toestel steeg om 13.06 uur lokale tijd op vanop de thuisluchthaven van Embraer in Sao Jose dos Campos en voerde een vlucht van 3 uur en 20 minuten uit. Die eerste vlucht stond gepland voor de tweede helft van 2016, maar Embraer verraste vriend en vijand door op Twitter te melden dat ze die vandaag al zouden uitvoeren. “We hadden een buffer voor ongeplande ‘uitdagingen’, maar we hebben daar bijna niets van moeten gebruiken,” klonk het.

“Het was de beste eerste vlucht ooit bij Embraer. We zijn tot het uiterste kunnen gaan op het vlak van testen in hoogte, snelheid, systemen, fly-by-wire, flaps, landingsgestel, etc. Het was een zeer succesvolle vlucht”. Captain Mozart Louzada zei: “We vlogen aan Mach 0.82, klommen tot 41.000 voet en hebben het landingsgestel en de flaps volledig naar buiten en naar binnen kunnen brengen. Ook vlogen we zowel in fly-by-wire als in de normale modus”.

De E190-E2 rolde op 25 februari van de band, als eerste van de drie varianten in de E2-familie. Embraer mikt nog steeds op 2018 om het toestel in commercieel dienstverband te brengen, maar als de testen zo verder gaan zou dat al in het eerste kwartaal kunnen. Dat zei coo Affonso aan Flightglobal na afloop van de eerste vlucht. Hij meldde ook dat het toestel iets onder het geplande gewicht zit, wat tegen de verwachtingen is voor een nieuw toestel (dat initieel meestal zwaarder is).

De E2-familie heeft niet alleen nieuwe motoren, maar ook een nieuw ontwerp voor onder meer de vleugels en het landingsgestel. Embraer plant uiteindelijk vier prototypes te kunnen testen voor de E190-E2. Het tweede toestel zal wellicht al binnen een maand de lucht in gaan, de derde nog eens anderhalve maand later. Het vierde testvliegtuig zal uitgerust worden met een volledig interieur en zal pas laat in 2016 of begin 2017 kunnen vliegen.