Komende winter krijgt de Belgische luchtvaart er mogelijk een nieuwe speler bij. Het in juni opgerichte Belgische Global Lift heeft de intentie om komend winterseizoen al van start te gaan met vrachtoperaties. De maatschappij zal hiervoor een vloot van B747’s gaan opereren.
Op Brussels Airport heeft een nieuwe Belgische vrachtmaatschappij haar intrede genomen in de gebouwen van Brucargo. De nieuwe maatschappij Global Lift wil in het IATA-winterseizoen van 2016-2017 al van start gaan met haar operaties. Daarmee wil ze naar eigen zeggen de Belgische ‘Home Cargo Carrier’ worden en dat met een vloot van verschillende B747’s.
Achter het nieuwe vrachtproject zitten twee geen onbekenden in de sector. De Duitser Andrey Goryashko, voormalig CEO bij Aeroflot Cargo en minderheidsaandeelhouder van Air Cargo Global, en de Slowaak Igor Bondarenko, meerderheidsaandeelhouder van Air Cargo Global.
Het Slowaakse vrachtbedrijf Air Cargo Global is in 2013 herrezen uit het failliete Air Cargo Germany, dat tussen 2009 en 2013 opereerde vanaf het Duitse Hahn. Behalve een naamswijziging kreeg het bedrijf ook een Slowaakse Air Operator’s Certificate.
Het aandeelhouderschap van Global Lift is juridisch verdeeld tussen VCL en Partners BVBA, vertegenwoordigd door Andrey Goryashko en goed voor 40 procent van de aandelen, en anderzijds Vervoerexperten België BVBA met als vertegenwoordiger Igor Bondarenko en goed voor de resterende 60 procent.
Global Lift wil de komende jaren verschillende cargobestemmingen openen in verschillende delen van de wereld. Omdat het bedrijf momenteel nog in de voorbereidingsfase zit, ontbreekt meer informatie.
Een nieuwe Belgische luchtvaartmaatschappij? Wel enkel cargo maar toch:het is super….hopelijk wordt het een winstgevende maatschappij. Ik wens bij deze hen dan ook een hele goeie start.
Goed nieuws natuurlijk. Ik vraag me wel af waarom opnieuw Brussels Airport gekozen wordt als thuishaven. Vrachtvliegtuigen ok ja, maar al die vracht moet ook ter bestemming geraken en dat betekent nog meer vrachtwagens op de Brussels ring. Waarom kiest men hier niet voor een Regionale Luchthaven, Oostende bijvoorbeeld of Luik ?
Omdat die luchthavens daar niet genoeg voor uitgerust zijn. Stel je voor dat Oostende dit er zo moeten bij nemen: Ze hebben maar 1 start baan en één landingsbaan.
Van Oostende zou ik dat niet durven zeggen. Ze zijn ooit de grootste Luchthaven voor VRACHT van het land geweest. Door allerlei omstandigheden is dit in verval geraakt maar nu zijn ze toch door de overname van Egis als (privé)uitbater weer op de goede weg. Ruimte voor een nieuwe maatschappij is er zeker want er zijn toch maar tussen de 6 à 10 passagiersvluchten per dag, dus die ene landingsbaan kan wel nog wat meer aan. Ik wou eigenlijk alleen maar zeggen dat alles via Brussels Airport doen een steeds groter wordend verkeersinfarct met zich zal meebrengen. Alles moet over de Ring en er is slechts één toegangsbaan naar de Luchthaven.