Airline start-up JetEight komt met all-you-can-fly aanbod

Vaste voet aan grond krijgen in de short haul businessmarkt, dat is de torenhoge ambitie van Ruben Portz. Drijvend kracht achter de start-up maatschappij JetEight.

JetEight is een start-up luchtvaartmaatschappij gevestigd in Berlijn. Het doel van de maatschappij: passagiers sneller van punt A naar B te krijgen mét een high class service. Daar komt bij dat je ongelimiteerd kan vliegen voor een vast bedrag per maand. Wij spraken met Ruben Portz, oprichter van JetEight.

“Als je kijkt naar de traditionele Europese carriers zoals bijvoorbeeld Lufthansa, KLM of British Airways, dan zie je dat ze allemaal gefocust zijn op het reduceren van de kosten. Alles moet efficiënter. Daarnaast komen er steeds nauwere internationale samenwerkingen. Denk aan de Oneworld, Star Alliance en SkyTeam allianties. De concurrentie gaat elkaar opkopen om makkelijk in omzet te stijgen. Maar wat je niet ziet, al helemaal niet meer op kortere routes, zijn duidelijke verschillen tussen het aanbod van de carriers. Traditionele maatschappijen zijn simpelweg niet in staat om hun aanbod te differentiëren.”

“Innoveren in de klassieke markt betekent vooral om je te onderscheiden van de concurrentie.”


Ruben Portz
, oprichter van JetEight

“Voor de meerderheid van de passagiers maakt dit ook niet uit. Reizigers willen goedkoper vliegen, en geeft op kortere afstanden minder om de “experience”. Het is dus logisch dat de carriers sturen op de kosten en minder op het unieke aanbod. Het gevolg is dat de high-class zakenreiziger niet meer goed wordt bediend. Waar hij snel van A naar B wilt reizen komt men echter terecht in trage security checks, langzame boarding procedures, en het wachten op transferpassagiers. Processen die voor maatschappijen niet de prioriteit hebben te verbeteren. JetEight wil dit probleem aanpakken.”

“We focussen momenteel op een 3-tal routes, om vandaar verder uit te breiden. Onze maatschappij richt zich volledig op de zakenreiziger die tijd wil besparen. Vanuit start-ups en middelgrote ondernemingen is er alvast interesse. Maar ook grote bedrijven staan open om voor een select aantal werknemers met een alternatieve maatschappij te vliegen. Time is money. Wij willen hierop inspelen en bedrijven geld laten besparen. Geen lange wachtrijen, maar gebruik maken van general aviation terminals zoals op Schiphol-Oost.”.

“Wij gaan ook voor een prijsmodel waarbij leden een vast bedrag per maand betalen en zoveel kunnen vliegen als zij willen. Het maandelijkse bedrag is nog niet bekend maar zal te vergelijken zijn met de som van enkele businessclass retourtickets.”

Over welk type vliegtuig ingezet zal worden kan Ruben Portz nog geen duidelijk antwoord geven. “Daarvoor is het nog te vroeg. Gesprekken lopen volop, er liggen verschillende scenario’s op tafel. We willen de juiste beslissing nemen. Vast staat dat we zullen opereren met kleine private jets. De routes zullen Europese zakencentra zoals Amsterdam, Brussel, Frankfurt en Londen met elkaar verbinden.”

Het hippe Berlijn is een broeihaard van creativiteit en biedt een gunstige omgeving voor start-ups. Ruben Portz heeft naar eigen zeggen de juiste experts in zijn team om van JetEight een succesverhaal te maken. JetEight verwacht volgend jaar helemaal operationeel te zijn.

Het is enigszins verbazingwekkend dat Portz het aandurft om in een verzadigde en uitdagende markt een luchtvaartmaatschappij op te richten. “De toekomst zal uitwijzen of ons verhaal een succes wordt.” De eerste vluchten zijn gepland om in 2017 van grond gaan.