Monarch krijgt nog tot 12 oktober om financiën op orde te stellen

De Civil Aviation Authority van Groot-Brittanië heeft Monarch een ultimatum gesteld. Als de luchtmaatschappij niet voor 12 oktober haar financiële moeilijkheden het hoofd kan bieden, verliest ze haar Air Travel Organiser’s Licence (ATOL) en moet ze al haar activiteiten stopzetten.

De huidige ATOL verliep op 30 september, maar de CAA heeft Monarch een verlenging van twaalf dagen gegund om alsnog aan te tonen dat het financieel de touwtjes in handen heeft. De aandeelhouders krijgen nu tot 12 oktober de tijd om extra middelen te vinden en het geld van voorschotten die klanten al betaalden veilig te stellen. Dat zijn de twee voorwaarden om een verlenging van de licentie te kunnen krijgen, zo klinkt het.

Dat de CAA er geen goed oog in heeft, blijkt uit de acties die ze de voorbije dagen al ondernam. Zo deed de autoriteit een beroep op enkele andere maatschappijen om reeds toestellen over te vliegen voor repatriëringsvluchten. Er werden onder meer een Airbus A330 van het Canadese Air Transat, een Boeing 747-400 van United en twee toestellen van het Amerikaanse Omni Air International ingeschakeld om enkele (Europese) vluchten van Monarch over te nemen.

Monarch zelf blijft intussen de berichten tegenspreken en zei dat het sinds de verlenging “aanzienlijk meer investeringen van de aandeelhouders” heeft binnengehaald. De maatschappij zegt ook “dicht bij de bekendmaking van de grootste investering in haar 48-jarige geschiedenis” te staan. Verscheidene Britse media spreken over een investering van de Chinese HNA Group en een bestelling voor 45 nieuwe Boeing 737’s.