Brussels Airport heeft in september meer dan 2,2 miljoen passagiers ontvangen. Dat is 2,8% minder dan in september van het recordjaar 2015. Het vrachtvervoer is net als vorige maand gegroeid ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Het volvrachtsegment kende een forse groei van 31,2%.
Passagiers
Brussels Airport heeft in september 2.258.879 passagiers ontvangen, dat is 2,8% minder dan in september 2015, een recordjaar voor de luchthaven. In vergelijking met de voorgaande maanden wordt het verschil in aantal passagiers tussen 2015 en 2016 steeds kleiner.
Het lokaal aantal passagiers in september ligt 5,2% lager dan in 2015. Dit komt enerzijds door een daling in het aantal boekingen van Belgen die naar Turkije willen reizen. Anderzijds komen ook minder toeristen uit Zuid-Europa, Noord-Amerika en Azië naar ons land door de verschillende terreuraanslagen het afgelopen jaar in West-Europa.
Het transferverkeer noteert een zeer sterke groei van 14,8% ten opzichte van september vorig jaar. De groei is te danken aan de commerciële strategie van Brussels Airlines binnen het Star Alliance netwerk. De groei is des te indrukwekkender omdat Jet Airways tot in maart van dit jaar ook veel transferpassagiers vervoerde.
Verschillende luchtvaartmaatschappijen zijn in september gegroeid tegenover dezelfde maand vorig jaar. Vooral Brussels Airlines en onder andere Ryanair tekenen mooie groeicijfers op.
Cargo
Het vrachtvervoer op Brussels Airport is net als in augustus ook in september sterk gestegen. De groei van 8,5% ten opzichte van september vorig jaar is vooral te danken aan het volvrachtsegment dat met 31,2% is gestegen. Binnen het volvrachtsegment was er een groei bij Singapore Airlines, Qatar Cargo en Ethiopian Cargo. Deze laatste twee vrachtmaatschappijen legden deze maand extra vluchten in.
Het segment van de express diensten is gestegen met 2,8% tegenover september vorig jaar dankzij de groei in e-commerce. Het vrachtvervoer aan boord van passagierstoestellen is gedaald met 4,8% ten opzichte van september vorig jaar. Dit komt door een daling van het aantal vluchten op lange afstand in vergelijking met september vorig jaar door het vertrek van Jet Airways.
Op het eerste zicht goed nieuws dat de cijfers voor cargo op Brussels Airport in stijgende lijn zijn. Bij nader inzien, is dit wel goed op lange termijn ? Meer cargo betekent meer vrachtwagens en meer vrachtwagens betekenen nog meer belasting van de Brusselse Ring, nog meer file, nog slechtere bereikbaarheid van Brussels Airport voor de passagiers. Wordt het geen tijd dat men voor cargo meer gebruik gaat maken van de Regionale Luchthavens ? Oostende bijvoorbeeld was in het verleden koploper op vlak van cargo maar is door allerlei “spelletjes” wat in verval geraakt. In het Waalse landsgedeelte kan Luik die rol vervullen. Als Brussels Airport in de toekomst alles wil blijven naar zich toetrekken en de beste en de grootste in alles wil zijn, dan zal dat omwille van onder andere verkeersproblemen niet veel jaren meer houdbaar zijn. Spreiding naar Regionale Luchthavens is de oplossing, meteen ook een oplossing voor het veelbesproken spreidingsplan boven Brussel. Wij zijn pro, nu de politiek nog. Maar er zal nog veel water naar de zee stromen eer op dat vlak enige beweging komt want iets “simpel” oplossen staat niet in het boekje van de politiekers of andere bewindsmensen !!