Blog pilotenopleiding 25 – Arizona

Piloot worden is hoogstwaarschijnlijk één van de kinderdromen bij uitstek, maar hoe word je nu eigenlijk piloot? Veel jongeren weten niet goed wat zo’n opleiding zoal inhoudt en welke voorbereidingen ze hiervoor moeten treffen. Op 23 november 2015 begon ik aan mijn opleiding tot piloot, tijd om mijn kinderdroom te verwezenlijken. Graag neem ik jullie mee op avontuur en gaandeweg beantwoord ik met veel plezier al jullie vragen.
Let’s do this!

Van de eerste solo tot het slagen voor de CPL, het gebeurde allemaal in de zogenaamde ‘Valley of
the Sun’. Nu echter geen 30°C, volle zon en palmbomen meer voor mij. Na vier intense maanden in Arizona kon ik met opgeheven hoofd terugkeren naar vrienden en familie in België. Weer een stap dichter bij de droom!

Knipsel

Verenigde Staten
Van zodra de theoretische opleiding voltooid was, kon het echte werk beginnen. Op donderdag 14 juli vertrok ik samen met 7 klasgenoten naar Phoenix, Arizona. Tijd voor een nieuw hoofdstuk in mijn avontuur naar de rechterstoel! Vol verwachtingen en enthousiasme ging ik naar de VS. Een voor mij nog onbekend continent dat ik graag wou ontdekken.

De eerste dagen voelden aan alsof ik in een film zat. Heel veel stereotypes werden dan ook meteen bevestigd. Denk dan aan de vele fastfood restaurants en wapens die verkocht worden alsof het speelgoed is. Het is en blijft natuurlijk een westerse cultuur dus een grote aanpassing was het zeker niet, maar het verschil met Europa is toch wel te merken.

Iedereen heeft een andere ervaring met de VS en die van mij was zeker positief. Veel vriendelijke mensen ontmoet, lekker gegeten en vanuit het vliegtuig bijna iedere dag genoten van het landschap. Mooie herinneringen heb ik er wel aan overgehouden!

IMG_3505

Instructeurs
Ik kreeg enkele keren de vraag of ik tevreden was van de instructeurs in Arizona. Zo kwam iemand bijvoorbeeld met het argument dat er veel jonge instructeurs zijn en dat daarmee de kwaliteit van de opleiding naar beneden gaat. Mijn persoonlijke ervaring is echter volledig het tegenovergestelde.

Ik vloog met welgeteld negen verschillende instructeurs, zowel Belgen als Amerikanen. Mijn eerste instructeur was een 25-jarige Belg die enorm gedreven was. Hij kon me vertellen wat goed was en wat beter kon en dat op een professionele manier. De kwaliteit van lesgeven was dus allesbehalve naar beneden getrokken omwille van zijn leeftijd en ervaring. Ongetwijfeld één van de beste instructeurs waarmee ik tijdens mijn opleiding heb samengevlogen!

Het is vrij uitzonderlijk om zoveel instructeurs te hebben en dat heeft zijn voor- en nadelen gehad. Telkens wanneer ik met een andere instructeur vloog, kreeg ik een nieuw perspectief. Iedere instructeur heeft zijn eigen ervaring en manier van lesgeven dus probeerde ik daar zoveel mogelijk kennis uit te halen.

Aan de ene kant was dat positief want zo leerde ik altijd wel iets nieuw en kreeg ik een ander soort feedback. Daarbovenop werd ik constant gepland om te vliegen waardoor ik vlotjes door de opleiding kon walsen. Een pluspunt als je het mij vraagt!

Een nadeel was dan dat ik geen echte connectie had met de instructeur. Dat omwille van het feit dat ik vaak maar één of twee keer met hen vloog. Verder kon er ook verwarring ontstaan doordat niet alle instructeurs dezelfde werkwijze hebben, maar dat heeft nooit voor grote problemen gezorgd.

Al bij al ben ik enorm tevreden van de instructeurs waarmee ik heb samengevlogen. Ze hebben me uiteindelijk allemaal geholpen bij het behalen van de CPL!

solotie

Sociaal
Contact houden met vrienden en familie is op de dag van vandaag enorm simpel. De 9000 kilometer tussen België en Arizona werden gemakkelijk overbrugd door middel van Facebook en Skype.

Het tijdsverschil van 9 uur kon spijtig genoeg niet omzeild worden. Gelukkig was mijn planning vaak gunstig om contact te houden met het thuisfront, maar het is en blijft een grote aanpassing naar communicatie toe!

Daarnaast heb ik ook nog iets anders te vermelden. In mijn vierde blogpost vertelde ik dat het enorm moeilijk is om een gezonde relatie te behouden tijdens de pilotenopleiding… Op dat moment zat ik met mijn neus in de boeken, maar vlak voor mijn vertrek naar de VS leerde ik mijn vriendin kennen

Ik kan bevestigen dat het inderdaad niet simpel is, maar het is verre van onmogelijk. De hedendaagse technologie is daarbij een grote hulp geweest, maar zoals ik al eerder zei: het is een kwestie van vertrouwen en het juiste evenwicht vinden tussen studeren en tijd besteden aan je partner.

PHX

Thuis
Hoewel de CPL al achter de rug was, stond er nog een belangrijke vlucht op me te wachten. Deze keer met mijn favoriete bestemming: thuis! Mijn ouders en zus stonden me op te wachten in Brussel en de vreugde was groot. Mijn avontuur in de VS is er eentje om nooit meer te vergeten, maar thuis zijn voelde nog nooit zo goed. Een heerlijk gevoel om terug te zijn.

Intussen ben ik al langer dan een jaar bezig met de opleiding tot piloot. Een goed moment om iedereen die me in de afgelopen 393 dagen heeft gesteund te bedanken. Als alles volgens plan verloopt, studeer ik in de zomer van 2017 af. Tot die tijd zal ik blijven schrijven over mijn ervaringen en mijn avontuur naar de rechterstoel. Nu is het echter tijd om wat te genieten van de rust en om bij vrienden en familie te zijn. Bedankt allemaal!

15110887_1482857311729483_808259958582350070_o-1

Oxford
In een vorige blogpost legde ik het volledige traject van de opleiding uit. Intussen zijn er toch wat veranderingen doorgevoerd die belangrijk zijn om mee te delen. Op 2 januari 2017 vertrek ik naar Oxford in het Verenigd Koninkrijk om daar de Instrument Rating te behalen. Mijn IR zou initieel worden afgelegd in Antwerpen, maar omwille van diverse omstandigheden is dat nu Oxford geworden.

In Antwerpen zouden we vliegen met de Diamond DA-42, maar nu we in Oxford gaan vliegen, is dat de Piper Seneca V geworden. Naar mijn mening een betere overschakeling aangezien de Seneca V de grote broer is van de Seminole waarmee ik in de VS vloog.

Onze vliegtickets en accommodatie zijn intussen vastgelegd. Ook de planning voor de eerste twee weken is al bekend, maar daar komt later een uitgebreide blogpost over.

De Multi Crew Co-operation en Jet Orientation Course zullen nog steeds doorgaan in de FFS Boeing 737NG in Brussel nadat we zijn teruggekeerd van Oxford.

seneca-v-arrival

Om samen te vatten
Ik heb genoten van mijn tijd in de VS en zal er met een lach op mijn gezicht aan terugdenken. Ik kreeg de kans om een voor mij nog onbekend werelddeel te bezoeken, vloog rond in ‘The Valley of the Sun’, bezocht de Grand Canyon, maakte zandstormen mee, leerde nieuwe mensen kennen… Veel positieve en unieke ervaringen, dat is zeker! Nu is het tijd voor wat vakantie en daarna een nieuw hoofdstuk.

Graag wil ik jullie allemaal al fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar toewensen. Tot volgend jaar!

Knipsel

Nog vragen over de opleiding in Arizona? Laat het gerust weten in de reacties of stuur me een mailtje via bob@flightlevel.be!

DISCLAIMER: Special permission was given by the Center Manager of my flight school for the use of the banner picture. Specific rules concerning photography had to be followed and flight safety was never compromised.

Alle posts
Blog pilotenopleiding 1 – de voorbereidingen.
Blog pilotenopleiding 2 – de introductiedag.
Blog pilotenopleiding 3 – een nieuw leven
Blog pilotenopleiding 4 – vakantie
Blog pilotenopleiding 5 – vijftien kilogram leerstof
Blog pilotenopleiding 6 – veel werk, weinig tijd
Blog pilotenopleiding 7 – op naar de examens
Blog pilotenopleiding 8 – school finals 1
Blog pilotenopleiding 9 – phase 1 completed
Blog pilotenopleiding 10 – de nieuwe lichting
Blog pilotenopleiding 11 – een nieuwe fase
Blog pilotenopleiding 12 – 100.000
Blog pilotenopleiding 13 – de laatste weken
Blog pilotenopleiding 14 – school finals 2
Blog pilotenopleiding 15 – ground school
Blog pilotenopleiding 16 – 8800 kilometer
Blog pilotenopleiding 17 – de eerste vlucht
Blog pilotenopleiding 18 – flying solo
Blog Pilotenopleiding 19 – navigeren
Blog pilotenopleiding 20 – halfweg
Blog pilotenopleiding 21 – birthday flight
Blog pilotenopleiding 22 – goodbye Archer
Blog pilotenopleiding 23 – commercial pilot
Blog pilotenopleiding 24 – ondersteboven
Blog pilotenopleiding 25 – Arizona
Blog pilotenopleiding 26 – Oxford