Ook Singapore Airlines Cargo dreigt met vertrek uit Brussel

Nadat Saudia Cargo en Yangtze River Express al definitief besloten hebben om weg te trekken uit Brussel, dreigt nu ook  Singapore Airlines Cargo met een verhuis naar Amsterdam. Doordat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest de tolerantie die ze momenteel hanteert op de geluidsnormen vanaf 1 januari wil afschaffen, overwegen alle B747-maatschappijen op Brussels Airport te verhuizen naar een andere luchthaven.

Afgelopen woensdag heeft Brussels Airport volgens de krant De Tijd een brief ontvangen van Singapore Airlines Cargo waarin de maatschappij dreigt met een verhuis naar Amsterdam vanaf 2 maart indien de strenge Brusselse geluidsnormen begin volgend jaar effectief van start gaan. Daardoor wordt de druk op het Brussels Hoofdstedelijk Gewest verder opgevoerd. Eerder maakten Saudia Cargo en Yangtze River Express al bekend dat ze definitief verhuizen naar respectievelijk Frankfurt en Amsterdam.

De leegloop aan vrachtmaatschappijen die met B747’s in Brussel vliegen, komt er doordat Brussel de tolerantiemarge die ze al jarenlang hanteert op haar geluidsnormen vanaf 1 januari wil afschaffen. Die tolerantie laat maatschappijen toe om overdag met 9 decibel over de geluidsnormen te gaan en ’s nachts, tussen 23 en 6 uur, met 6 decibel. Daardoor krijgen maatschappijen geen boete, maar enkel een waarschuwing. Die dient volgens Brussel om de maatschappijen te sensibiliseren en hen toe te laten maatregelen te treffen om de overtredingen te verhelpen.

knipsel

Maar aan die tolerantiemarge wil Brussel nu een einde maken, tot groot ongenoegen van Brussels Airport, de luchtvaartmaatschappijen en de Vlaamse regering. Om die beslissing aan te vechten heeft de Vlaamse regering een belangenconflict ingeroepen waardoor de beslissing met 60 dagen wordt opgeschort.

Toch heeft de aankondiging van de afschaffing van de tolerantiemarge al economische schade aangericht. Al zeker twee bedrijven verlaten Brussel en mogelijk volgen er nog. Asiana Cargo en Air Cargo Global overwegen momenteel ook een verhuis vanuit Brussel. Ook de passagiersmaatschappijen kunnen getroffen worden. Omdat Brussel tot 7 uur ’s morgens de nachtelijke geluidsnormen hanteert, en passagiersmaatschappijen al vanaf 6 uur ’s morgens vanuit Brussel opstijgen, kunnen ook zij boetes oplopen.