Blog pilotenopleiding 26 – Oxford

Piloot worden is hoogstwaarschijnlijk één van de kinderdromen bij uitstek, maar hoe word je nu eigenlijk piloot? Veel jongeren weten niet goed wat zo’n opleiding zoal inhoudt en welke voorbereidingen ze hiervoor moeten treffen. Op 23 november 2015 begon ik aan mijn opleiding tot piloot, tijd om mijn kinderdroom te verwezenlijken. Graag neem ik jullie mee op avontuur en gaandeweg beantwoord ik met veel plezier al jullie vragen.
Let’s do this!

Het nieuwste hoofdstuk in mijn avontuur naar de rechterstoel is begonnen! In de komende drie maanden zal ik in Oxford verblijven. Hier behaal ik dan uiteindelijk de Instrument Rating waarna ik terugkeer naar België voor de MCC/JOC, het laatste onderdeel van de opleiding.

Knipsel

Vakantie
Na vier maanden in de VS te hebben doorgebracht, was ik enorm blij om weer thuis te zijn. Maar liefst zes weken was ik in België. Vele studenten van de vorige klas kregen slechts één of twee weken en bij sommigen waren het slechts enkele dagen. Ik mag dus van geluk spreken dat ik zoveel tijd met vrienden en familie heb kunnen doorbrengen.

Antwerpen/Oxford
Een tijdje geleden vertelde ik al dat de Instrument Rating in Oxford doorgaat en dus niet in Antwerpen. De school wil alle vliegactiviteiten in Europa consolideren en daar is Oxford de perfecte locatie voor. Een logische keuze wanneer je alle voordelen even op een rijtje zet.

Onderhoud kan in de hangaars van de school uitgevoerd worden, de vloot sluit beter aan bij die van Phoenix en er zijn heel wat extra instructeurs. De infrastructuur is simpelweg beter dan die van Antwerpen en er is een grotere vloot. Het enige wat onze opleiding nu kan vertragen, is het weer.

Het is alleszins een grote aanpassing, zowel voor de school als voor de studenten.

OXF_james_dillongodfray_addphototoentry_t9jhfhkm8b

Accommodatie
Mocht de IR in Antwerpen zijn doorgegaan, zou ik telkens wanneer ik moest vliegen met de auto naar de luchthaven rijden. Nu we in Oxford zijn, is dat uiteraard niet mogelijk en hebben we accommodatie nodig. De school heeft deze gelukkig genoeg voor ons geregeld dus daar moesten we ons geen zorgen om maken.

We verblijven momenteel in een hotel op een tiental minuten rijden van de luchthaven. Aangezien het een hotel is, is er geen keuken wat betekent dat er geen mogelijkheid is om zelf te koken. Dat vind ik zonde aangezien we in Brussel en Arizona bijna dagelijks zelf kookten. Lekker én kostbesparend! De internetverbinding in het hotel is ook redelijk zwak wat niet fijn is wanneer je wil Skypen.

Gelukkig zijn we deze keer niet zo ver van huis en zijn er heel wat transportmogelijkheden om af en toe terug te keren naar België. Zo reisde ik bijvoorbeeld al eens heen en terug voor minder dan €80. Heel wat anders dan vliegtickets naar de VS!

De plotse wijziging van ons traject heeft uiteraard voor wat commotie gezorgd, maar we roeien met de riemen die we hebben en maken het beste van de hele situatie. Voor onze opleiding in zijn geheel is het in ieder geval een stap vooruit.

Gouden strepen
De grijze strepen die we een jaar lang droegen, zijn verleden tijd. We kregen tijdens een ceremonie op school onze gouden strepen en een certificaat voor het succesvol behalen van onze Commercial Pilot License. Onze vleugels krijgen we pas aan het einde van onze opleiding in België. Nog even wachten!

golden stripes

Meer foto’s van de ceremonie volgen binnenkort!

First Officer Fundementals
De dag nadat we waren aangekomen, begonnen we aan de zogenaamde FOF (First Officer Fundementals) cursus. We leerden meer over het profiel van een piloot, wat de luchtvaartmaatschappijen verwachten en waar we zoal op moeten letten bij de interviews.

Het was een interactieve cursus waarbij we onze eigen verhalen vertelden en leerden van mekaars fouten. Ook waren er enkele groepsopdrachten die ons heel wat hebben bijgeleerd. Zo kregen we bijvoorbeeld een noodsituatie toegewezen waarna we in groep moesten overleggen hoe we alles tot een goed einde zouden brengen. Een interessante en vooral leerrijke opdracht.

We bespraken het belang van lichaamstaal en hoe je best met je handen omgaat in een gesprek. Hoe geef je iemand een goede handdruk en hoe ga je best zitten bij een interview? Allemaal kleine details die uiteindelijk een groot verschil kunnen maken. Het zit in de kleine dingen!

Open House Day
De opendeurdag komt eraan! Op 21 januari doet de vliegschool in Oxford de deuren open voor alle toekomstige studenten en ik zal aanwezig zijn om te helpen. Ik zal meehelpen in de simulator en zal ook uitleg geven bij het vliegtuig in de hangaar. Je leest er binnenkort meer over!

Knipsel

Heb je nog vragen over ons verblijf of over de IR, laat ze gerust achter in de reacties! Je kan me ook altijd bereiken via bob@flightlevel.be.

Alle posts
Blog pilotenopleiding 1 – de voorbereidingen.
Blog pilotenopleiding 2 – de introductiedag.
Blog pilotenopleiding 3 – een nieuw leven
Blog pilotenopleiding 4 – vakantie
Blog pilotenopleiding 5 – vijftien kilogram leerstof
Blog pilotenopleiding 6 – veel werk, weinig tijd
Blog pilotenopleiding 7 – op naar de examens
Blog pilotenopleiding 8 – school finals 1
Blog pilotenopleiding 9 – phase 1 completed
Blog pilotenopleiding 10 – de nieuwe lichting
Blog pilotenopleiding 11 – een nieuwe fase
Blog pilotenopleiding 12 – 100.000
Blog pilotenopleiding 13 – de laatste weken
Blog pilotenopleiding 14 – school finals 2
Blog pilotenopleiding 15 – ground school
Blog pilotenopleiding 16 – 8800 kilometer
Blog pilotenopleiding 17 – de eerste vlucht
Blog pilotenopleiding 18 – flying solo
Blog Pilotenopleiding 19 – navigeren
Blog pilotenopleiding 20 – halfweg
Blog pilotenopleiding 21 – birthday flight
Blog pilotenopleiding 22 – goodbye Archer
Blog pilotenopleiding 23 – commercial pilot
Blog pilotenopleiding 24 – ondersteboven
Blog pilotenopleiding 25 – Arizona
Blog pilotenopleiding 26 – Oxford
Blog pilotenopleiding 27 – langzaam maar zeker