Blog pilotenopleiding 27 – langzaam maar zeker

Piloot worden is hoogstwaarschijnlijk één van de kinderdromen bij uitstek, maar hoe word je nu eigenlijk piloot? Veel jongeren weten niet goed wat zo’n opleiding zoal inhoudt en welke voorbereidingen ze hiervoor moeten treffen. Op 23 november 2015 begon ik aan mijn opleiding tot piloot, tijd om mijn kinderdroom te verwezenlijken. Graag neem ik jullie mee op avontuur en gaandeweg beantwoord ik met veel plezier al jullie vragen.
Let’s do this!

En toen was het alweer februari! Langzaam maar zeker maken we vooruitgang hier in het bewolkte Oxford en momenteel zit mijn groep op ongeveer een derde van de Instrument Rating. Het slechte weer heeft al regelmatig voor afgelaste vluchten gezorgd, maar we zitten nog altijd mooi op schema.

Knipsel

Opendeurdag
Op zaterdag 21 januari was het zover: de opendeurdag! Deze keer was ik niet aanwezig als jongen met veel vragen, maar als student piloot. Ik hielp samen met enkele andere studenten bij de simulator van de Piper Seneca V.

Toen ik vroeger naar de opendeurdag van de vliegschool ging, was de simulator ongetwijfeld het hoogtepunt van de dag. Een student legde dan kort uit hoe alles werkte en liet me wat rondvliegen. Bijna twee jaar later ben ik de student in de rechterstoel en dat is toch een geweldig gevoel.

De ene persoon had al jaren ervaring, de andere zat voor de allereerste keer achter het stuur. De variëteit in leeftijd, afkomst en vliegervaring maakte het voor mij ook een heel interessante ervaring. Want ja, hoe moet je in enkele minuten tijd iemand een circuit leren vliegen? Hoe dan ook was het heel fijn om actief met de mensen bezig te zijn en ze te laten kennismaken met de simulator.

Langzaam maar zeker
Hoewel we nog redelijk mooi op schema zitten, verloopt de Instrument Rating toch moeizamer dan gehoopt. Veel studenten, weinig vliegtuigen, slechte weersomstandigheden. De perfecte combinatie voor afgelaste vluchten en gefrustreerde studenten. Alle werknemers doen uiteraard hun best om iedereen zo goed mogelijk te plannen, maar niemand heeft het weer in de hand.

Aangezien ik nog maar een maand bezig ben met de IR heb ik gelukkig nog wat opties. Wanneer het weer te slecht is, gaan we de simulator in en zo maak ik nog steeds vooruitgang. Tot nu toe vloog ik 10 keer in de simulator en slechts 1 keer in het echt. Het weer zit ons echt niet mee.

Nu realiseer ik me pas hoeveel geluk ik heb gehad in de VS. In net iets meer dan vier maanden vloog ik welgeteld 91 keer. Mocht ik hier aan dat tempo kunnen vliegen, was ik nu bijna klaar met de Instrument Rating. Een gekke vergelijking!

Normaal gezien versnel ik in de komende weken wat en zou ik eind maart terug in België moeten zijn. Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte! En dan nu fingers crossed voor het weer.

Wings Ceremony
Enkele weken geleden ontvingen we onze gouden strepen tijdens de Wings Ceremony. Een belangrijk moment in onze opleiding, maar ook voor onszelf. Trots op Promotion 37!

De tweede groep van onze klas is intussen ook goed en wel aangekomen in Oxford. Bij hen zijn de briefings intussen achter de rug wat betekent dat ze nu kunnen beginnen aan het echte werk. De derde groep komt binnen een tweetal weken aan. Dan is Promotion 37 eindelijk weer voltallig!

MCC/JOC
Wanneer de IR is voltooid, staat er nog één belangrijk deel van de opleiding op ons te wachten: de MCC/JOC. Daarvoor zullen we plaatsnemen in de Boeing 737-800NG simulator in Brussel. We leren er dan de basisprincipes van vliegen met jets en ook samenwerken als een team in de cockpit maakt daar deel van uit.

Nadat we klaar zijn met de IR krijgen we normaal gezien meer informatie over de startdatum van de MCC. Nog even afwachten dus. Nu eerst volle focus op het behalen van de Instrument Rating!

Knipsel

Heb je nog vragen over de Instrument Rating of een ander onderdeel van de opleiding? Plaats ze gerust in de reacties of stuur me een mailtje via bob@flightlevel.be!

Alle posts
Blog pilotenopleiding 1 – de voorbereidingen.
Blog pilotenopleiding 2 – de introductiedag.
Blog pilotenopleiding 3 – een nieuw leven
Blog pilotenopleiding 4 – vakantie
Blog pilotenopleiding 5 – vijftien kilogram leerstof
Blog pilotenopleiding 6 – veel werk, weinig tijd
Blog pilotenopleiding 7 – op naar de examens
Blog pilotenopleiding 8 – school finals 1
Blog pilotenopleiding 9 – phase 1 completed
Blog pilotenopleiding 10 – de nieuwe lichting
Blog pilotenopleiding 11 – een nieuwe fase
Blog pilotenopleiding 12 – 100.000
Blog pilotenopleiding 13 – de laatste weken
Blog pilotenopleiding 14 – school finals 2
Blog pilotenopleiding 15 – ground school
Blog pilotenopleiding 16 – 8800 kilometer
Blog pilotenopleiding 17 – de eerste vlucht
Blog pilotenopleiding 18 – flying solo
Blog Pilotenopleiding 19 – navigeren
Blog pilotenopleiding 20 – halfweg
Blog pilotenopleiding 21 – birthday flight
Blog pilotenopleiding 22 – goodbye Archer
Blog pilotenopleiding 23 – commercial pilot
Blog pilotenopleiding 24 – ondersteboven
Blog pilotenopleiding 25 – Arizona
Blog pilotenopleiding 26 – Oxford
Blog pilotenopleiding 27 – langzaam maar zeker
Blog pilotenopleiding 28 – Instrument Rating

Banner: Lodewijk Delaere