Blog pilotenopleiding 28 – Instrument Rating

Piloot worden is hoogstwaarschijnlijk één van de kinderdromen bij uitstek, maar hoe word je nu eigenlijk piloot? Veel jongeren weten niet goed wat zo’n opleiding zoal inhoudt en welke voorbereidingen ze hiervoor moeten treffen. Op 23 november 2015 begon ik aan mijn opleiding tot piloot, tijd om mijn kinderdroom te verwezenlijken. Graag neem ik jullie mee op avontuur en gaandeweg beantwoord ik met veel plezier al jullie vragen.
Let’s do this!

Eindelijk vliegen! In februari had ik heel wat pech waardoor ik niet veel vooruitgang kon maken, maar de nieuwe maand lijkt daar verandering in te brengen. Nog 13 missies te gaan en daarna is het tijd om terug te keren naar België. Nu eerst nog volle focus op het behalen van de Instrument Rating!

Knipsel

Crosswind landings
De storm Doris richtte eind februari heel wat schade aan in de UK en het westen van Europa. Ook het vliegverkeer kwam in de problemen omwille van de sterke wind met veel spectaculaire filmpjes als gevolg. Zo werd er ook heel wat nieuws gebracht over een toestel van FlyBe dat in de problemen kwam vlak na de landing in Amsterdam.

Een incident heeft altijd meerdere oorzaken en dat was ook hier het geval. Het vliegtuig staat erom bekend een vrij zwak landingsgestel te hebben en in combinatie met de barre weersomstandigheden, zorgde dat al snel voor problemen. Hoe dan ook is de schade beperkt en niemand raakte gewond. Petje af voor de piloten! Het analytische artikel van AvHerald vind je hier.

Hier in Oxford liep de windsnelheid op tot ongeveer 60km/h met windstoten tot 100km/h. Weersomstandigheden waarbij je liever aan de grond blijft.

“It’s better to be down here wishing you were up there, than up there wishing you were down here.”

Het echte werk
Na heel wat vluchten in de simulator ben ik sinds kort begonnen aan het echte werk. Momenteel heb ik zes echte vluchten in mijn logboek staan waarvan drie lokale vluchten en drie routes (naar Bristol, Cranfield en sinds vandaag ook Cardiff). Het landschap is alleszins heel wat anders dan in Arizona. Geen woestijn en hoge bergen, maar groene weilanden en af en toe zelfs de zee!

We maken nu ook kennis met het echte Europese weer en dus ook met icing conditions, turbulentie en tal van andere weersverschijnselen. Zo wordt ook bijna iedere dag bewezen hoe onvoorspelbaar het weer kan zijn en hoe belangrijk het is om je bewust te zijn van de mogelijke gevaren.

Maar waarom vliegen we nu eigenlijk naar die verschillende luchthavens? Dat doen we om verschillende approaches te oefenen. Meer specifiek de NDB en ILS voor diegenen die bekend zijn met de termen. Wie meer wil lezen over deze systemen kan dat doen via deze link.

Mijn instructeur is enkele dagen afwezig en dus vloog ik vanochtend met iemand anders. We stegen rond 8 uur ’s ochtends op met als bestemming Cardiff, een luchthaven in het zuiden van het land. Na een mooie approach boven het water kreeg ik een gesimuleerde engine failure waarna ik moest uitwijken naar Gloucester. Die luchthaven ligt niet ver ten westen van onze thuisbasis.

Met een andere instructeur vliegen, is altijd een leerrijke ervaring. Zo kreeg ik vandaag heel wat goede feedback en enkele tips die ik kan meenemen naar al mijn volgende vluchten.

Nog 13 missies te gaan en dan is de Instrument Rating voltooid. Momenteel ziet het ernaar uit dat ik begin april klaar ben, maar alles hangt af van het weer en de planning.

Interviews
Het einde van onze opleiding komt langzaam maar zeker dichterbij en dat gaat gepaard met wat extra werk. Wanneer we afstuderen, gaan we opzoek naar een job als First Officer en dat is niet simpel. Een goede voorbereiding is cruciaal wanneer je die eerste job wil bemachtigen.

Aangezien de Instrument Rating wat moeizamer verloopt dan gepland, is er dus wel tijd voor wat andere zaken. Denk dan maar aan het opstellen van een CV, het schrijven van een motivatiebrief en natuurlijk ook het herhalen van de theoretische kennis! De boeken die we vorig jaar studeerden, mogen na het slagen voor de theoretische examens dus niet aan de kant blijven liggen.

De interviews zijn momenteel niet onze grootste zorg, maar met een goede voorbereiding sta je altijd een stapje voor!

Om deze blogpost af te sluiten, deel ik graag met jullie een filmpje met de welbekende crosswind landings! Tot de volgende keer!

Knipsel

Heb je nog vragen over de Instrument Rating of een ander onderdeel van de opleiding? Plaats ze gerust in de reacties of stuur me een mailtje via bob@flightlevel.be!

Alle posts
Blog pilotenopleiding 1 – de voorbereidingen.
Blog pilotenopleiding 2 – de introductiedag.
Blog pilotenopleiding 3 – een nieuw leven
Blog pilotenopleiding 4 – vakantie
Blog pilotenopleiding 5 – vijftien kilogram leerstof
Blog pilotenopleiding 6 – veel werk, weinig tijd
Blog pilotenopleiding 7 – op naar de examens
Blog pilotenopleiding 8 – school finals 1
Blog pilotenopleiding 9 – phase 1 completed
Blog pilotenopleiding 10 – de nieuwe lichting
Blog pilotenopleiding 11 – een nieuwe fase
Blog pilotenopleiding 12 – 100.000
Blog pilotenopleiding 13 – de laatste weken
Blog pilotenopleiding 14 – school finals 2
Blog pilotenopleiding 15 – ground school
Blog pilotenopleiding 16 – 8800 kilometer
Blog pilotenopleiding 17 – de eerste vlucht
Blog pilotenopleiding 18 – flying solo
Blog Pilotenopleiding 19 – navigeren
Blog pilotenopleiding 20 – halfweg
Blog pilotenopleiding 21 – birthday flight
Blog pilotenopleiding 22 – goodbye Archer
Blog pilotenopleiding 23 – commercial pilot
Blog pilotenopleiding 24 – ondersteboven
Blog pilotenopleiding 25 – Arizona
Blog pilotenopleiding 26 – Oxford
Blog pilotenopleiding 27 – langzaam maar zeker
Blog pilotenopleiding 28 – Instrument Rating

FlyBe picture by David Fleming jr