Ingrijpend vijfjarenplan bij Qantas

Bij het Australische Qantas hadden ze ons een paar maand geleden nieuwsgierig gemaakt. Men kwam toen met het nieuws naar buiten dat er midden augustus een heus vijfjarenplan openbaar gemaakt zou worden, met enkele verrassende en op zijn minst ingrijpende veranderingen aan de operaties van de luchtvaartmaatschappij. Dinsdag (16 augustus) was de geschikte datum volgens de Australiërs en we moeten toegeven dat ze toentertijd niet gelogen hebben. We zetten de grootste veranderingen even voor u op een rij.

De belangrijkste onder de aankomende veranderingen is ongetwijfeld een bestelling voor 110 Airbus A320’s (106 vaste orders en 4 die zowel gekocht als geleasd kunnen worden), waaronder 78 exemplaren van de neo-variant. Daarenboven bekwam de luchtvaartmaatschappij ook nog eens 194 aankooprechten en opties. De Airbussen moeten de ruggengraat worden van de vlootvernieuwing en -uitbreiding voor de komende tien tot vijftien jaar, zegt Qantas. Leveringen van de huidige generatie A320’s zullen al vanaf volgend jaar gebeuren.


© Tim Bowrey

Men zou kunnen denken dat Qantas zal overschakelen van de 737NG naar de A320-serie, maar dat is niet het geval. “De eerste van de A320’s zullen toegewezen worden aan de nieuw op te richten maatschappij Jetstar Japan, een joint venture tussen de Qantas Groep, Japan Airlines en Mitsubishi. We gebruiken de positie van Qantas in de aankoop van de toestellen voor deze nieuwe lowcostmaatschappij,” zei Alan Joyce, de ceo van Qantas. De nieuwe LCC moet eind 2012 van start gaan met 3 A320’s, maar moet ‘binnen enkele jaren’ een vloot van 24 zulke toestellen hebben.

Maar er is ook minder positief nieuws te melden. De levering van de zes laatste Airbus A380’s zal met zes jaar worden uitgesteld om kosten te besparen. “De A380 is een schitterend toestel en krijgt superfeedback van onze klanten. Het zal het nog steeds het vlaggenschip van onze langeafstandsvloot blijven, maar de herziening van ons internationaal netwerk leidt tot de beslissing om de levering van de laatste zes bestelde A380’s uit te stellen,” zei Joyce daarover. De levering zal nu samenvallen met het uitfaseren van zes Boeing 747-400ER’s in de Qantasvloot, in 2018 (origineel plan: 2014, nvdr).


© H. Goussé

Er zullen verder ook nog eens 1.000 jobs verloren gaan, grotendeels door het uitfaseren van oudere toestellen en veranderingen aan het netwerk. “Onze prioriteit is om kapitaal toe te wijzen aan de investeringen die het meeste opbrengen. In deze context zullen we onze uitgaven blijven herbekijken en bijsturen waar dat nodig is. We zijn hiermee begonnen toen we enkele van onze 787-orders hebben geannuleerd en de toekomstige 787-leveringen zullen – zoals alle bestellingen – herzien worden als dat moet,” voegde ceo Joyce eraan toe.

Avatar courtesy of Soon-Gyu Ko