Spotten op Phoenix Sky Harbor

Na onze eerdere spotreportages over de luchthavens van Londen, Madrid en Genève trekken we deze keer naar het Amerikaanse continent. In deze reportage staat de luchthaven van de hoofdstad van de Amerikaanse staat Arizona centraal: Phoenix Sky Harbor.

Phoenx Sky Harbor International Airport, zoals de luchthaven officieel heet, ligt nagenoeg in het centrum van Phoenix. Het gebied rond Phoenix telt maar liefst iets meer dan vier miljoen inwoners, en maakt hierdoor van Sky Harbor de vijftiende drukste luchthaven ter wereld (volgens de passagiersaantallen van 2010). Vorig jaar zag de luchthaven 38.554.530 passagiers passeren.

Desondanks het grote aantal passagiers is het aantal luchtvaartmaatschappijen die actief zijn op Sky Harbor eerder beperkt. De twee belangrijkste maatschappijen zijn US Airways, die een regionale hub heeft in Phoenix, en Southwest Airlines die Phoenix als focus city gebruikt. Andere Amerikaanse maatschappijen vliegen ook op Phoenix, maar voeren maar een beperkt aantal vluchten per dag uit. In totaal zijn er zeventien luchtvaartmaatschappijen (+ de verwante regionale maatschappijen) actief op Sky Harbor. Buiten Noord-Amerika is er maar één verbinding naar een ander land, nl. naar het Verenigd Koninkrijk waar British Airways vijf keer per week actief is op de route Londen Heathrow – Phoenix. Verder zijn er ook enkele cargomaatschappijen actief met enkele vluchten per dag. De twee belangrijkste maatschappijen zijn FedEx en UPS, die met een variëteit aan toestellen vliegen. Voor de vliegtuigspotter die graag een diversiteit aan maatschappijen en vliegtuigen logt, is Sky Harbor niet meteen de beste luchthaven, maar voor de vliegtuigfotograaf biedt deze luchthaven zeker enkele mooie mogelijkheden.


©Kyle Boyd

Er zijn drie terminals (T2, T3 en T4) die elk voorzien zijn van een parkeergarage en op een ander deel van de luchthaven uitkijken. De luchthaven heeft drie landingsbanen die gelegen zijn in een westelijke richting (nl. baan 08/26, 07L/25R en 07R/25L). Vaak wordt in de ochtend en een deel van de voormiddag opgestegen en geland in oostelijke richting, en wanneer vanaf de late voormiddag de wind draait vanuit het westen, wordt deze configuratie omgedraaid naar het westen. Beide configuraties bieden nagenoeg de zelfde mogelijkheden. De windrichting is, in tegenstelling tot wat vaak wel het geval is op andere luchthavens in Europa, niet zo belangrijk op Sky Harbor.


©Jason Bong

De bekendste spots zijn die op de parkeergarages van de verschillende terminals. Die van Terminal 4 is het hoogste en heeft uitzicht op de pieren van US Airways naar het noorden, en op die van Southwest naar het zuiden. Spijtig genoeg is de luchthaven bezig met de aanbouw van een Sky Train. Doordat een deel van het spoor langs de zuidkant ligt, heb je bijna geen mogelijkheden meer om de vliegtuigen van Southwest aan de gate te fotograferen. De twee foto’s van Southwest die hieronder staan, zijn dan ook genomen voor deze werken afgelopen zomer. Je hebt ook zicht op de baan in het noorden en op die van het zuiden, en je kan dus ook het opstijgen en landen fotograferen. Voor deze foto’s je wel een goede lens nodig om ze op 300mm nog scherp te fotograferen. De B747-400 van British Airways landt ’s avonds altijd op baan 26, dus in het noorden.

Vanaf de parkeergarage van terminal 3 heb je een beperkt zich op de pieren van Delta, Frontier en American Airlines. De hoogte van deze parkeergarage is iets lager dan die van terminal 4, maar zeker nog voldoende. Voor de rest heb je ook nog de mogelijkheid om de vliegtuigen te fotograferen op beide landingsbanen.

De parking van terminal 2 bestaat maar uit 2 verdiepingen en biedt dus niet echt een uitzicht. Je hebt enkel een zicht over het noorden. Je staat hier wel heel kort bij de taxiweg die de vliegtuigen gebruiken als ze geland zijn op baan 26. Je hebt dus ook nog uitzicht op baan 26, en wanneer je hier staat wanneer baan 08 in gebruik is om op te stijgen, kun je de vliegtuigen vanuit een mooie hoek nemen.


©Kyle Boyd – Landing op baan 08

 

Verder heb je ook nog spots waarbij je de vliegtuigen fotografeert wanneer ze nog in de lucht zitten. Eventueel kan je ze in de zomer ’s morgens en ’s avonds fotograferen met de luchthaven in de achtergrond indien je een ladder hebt. Vermits we op deze plaatsen niet geweest zijn kunnen we hier verder niet veel meer over zeggen. De foto’s geven een goed idee van de verschillende mogelijkheden.

Sky Harbor is ook bekend voor zijn nachtfotografie. Vanaf terminal 4 kan je ’s avonds in de herfst en winter prachtige nachtfoto’s nemen. Om 18:00 en 20:00 heb je tientallen vliegtuigen van US Airways die tegelijk vertrekken. De reling is laag genoeg om het werken met een statief mogelijk te maken. De andere terminals zijn minder geschikt voor nachtfotografie omdat er daar ’s avonds bijna geen verkeer is te zien. Eens het spitsuur van vertrekkende vliegtuigen voorbij is om 20:00, valt er niet veel meer te zien.


©Yannick De Bel

Sinds oktober 2011 is Sky Harbor de tweede luchthaven van de Verenigde Staten die een Airport Watch Program krijgt. De politie van Phoenix werkt hiervoor samen met de lokale spotters die hiervoor een lidmaatschap kunnen aanvragen. De leden kunnen dan in de toekomst zonder problemen parkeren in de straten van industrieterreinen zonder te worden lastiggevallen door de politie. Eventueel verdacht gedrag kunnen zij dan ook melden. Maar het programma gaat ook verder. Leden kunnen ook andere problemen in en rond de luchthaven melden die zij tijdens hun bezoeken opmerken. Verder worden er ook van tijd tot tijd bezoeken georganiseerd aan delen van Sky Harbor. Luchtvaartautoriteiten en vliegtuigspotters kunnen elkaar zo van dienst zijn, en initiatieven zoals deze kunnen alleen maar aangemoedigd worden.


©Kyle Boyd
Met dank aan Kyle Boyd, Jason Bong en alle andere PHXspotters.
Avatar by Josh Akbar