Besparingen moeten airBaltic 315 miljoen opleveren

We publiceerden al eerder artikels over airBaltic (BT) en hun financiële moeilijkheden, nu heeft de luchtvaartmaatschappij besparingsmaatregelen aangekondigd die daar een einde aan moeten stellen. Door het plan, dat de naam ReShape meekreeg, zullen de Letten naar eigen zeggen 315 miljoen euro besparen. Het moet er bovendien voor zorgen dat er weer zwarte in plaats van rode cijfers in de boeken komen en de ontwikkeling van de hub in Riga verzekeren.

Men hoopt de kosten door de vooropgestelde herstructureringen met niet minder dan 16 procent te verminderen, onder meer door een grootschalige modernisering van de vloot, optimalisatie van de kostenstructuur, het verhogen van de operationele efficiëntie en verbeteringen aan het routenetwerk. “Onze maatschappij heeft de laatste jaren een nooit geziene groei meegemaakt, maar dat heeft ook zijn tol geëist,” zo zei chief executive officer Martin Gauss in Berlijn.

“In 2011 leden we het grootste verlies uit onze geschiedenis, ongeveer 100 miljoen euro. En we moeten beseffen dat de yields nog verder aan het dalen zijn,” klonk het weinig hoopvol. airBaltic richt zich nu op een plan om de financiële resultaten de komende vijf jaar met bijna 470 miljoen euro te verbeteren. Voor 2012 bereiden ze zich in Letland voor op een verlies van 55 miljoen euro, een getal dat in 2013 moet dalen tot 23 miljoen euro.

In december vorig jaar kocht de Letse overheid nog een aandeel van 47,2 procent in airBaltic. Dat deel was voordien in handen van Baltijas Aviacijas Sistemas (BAS), maar de overheid heeft door de aankoop nu 99,8 procent van de luchtvaartmaatschappij in handen. Gauss verwacht dat airBaltic in 2014 winstgevend zal zijn, “hoewel de groeicijfers minder indrukwekkend zullen zijn als in het verleden”. Ook qua passagiersgroei blijft men liever conservatief: van 2,4 miljoen in 2011 naar 4 miljoen in 2016.

Dit jaar zal BT haar personeelsbestand met 15 procent laten inkrimpen. De luchtvaartmaatschappij houdt zes van haar tien Fokker 50’s aan de grond en tegen de herfst moeten ze allemaal uit de vloot zijn. Dat is een jaar eerder dan oorspronkelijk gepland was. Het leasen van verschillende Boeing 737-300’s zal niet verlengd worden als de contracten aflopen en de twee Boeing 757-200’s zullen uit rotatie genomen worden. Zij zullen tot en met 2016 uitgeleasd worden aan andere maatschappijen.


© Jose Luis Celaba Euba – airliners.net

“We zijn in de laatste gespreksrondes met Airbus en Boeing voor een bestelling van A319’s of 737-700’s,” zei Gauss. Een beslissing wordt op het einde van de zomer verwacht. De luchtvaart- maatschappij hoopt de eerste van die toestellen tegen 2015 in ontvangst te kunnen nemen. “In afwachting daarvan zullen we A319’s of 737NG’s leasen, om zo 15% te besparen op onze brandstofkosten tot de nieuwe vliegtuigen geleverd worden”.

Chief executive Martin Gauss liet verder verstaan dat airBaltic “open staat voor gesprekken met allianties” en dat de Letse overheid “niet van plan is om voor lange(re) termijn eigenaar te blijven van de luchtvaartmaatschappij”. Op dit moment bedient airBaltic 60 bestemmingen in Europa en de vroeger Sovjetunie met een vloot van 6 737-500’s, 8 737-300’s, 2 757-200’s, 10 Fokker 50’s en 8 Bombardier Dash-8 Q400’s. De laatste tijd wordt er meer en meer gefocust op Finland en Scandinavië.

Interessante links:
Noodlijdend airBaltic bijna gered