Emirates vraagt Boeing snel te beslissen over 777X

Emirates steekt haar interesse in een nieuwe versie van de succesvolle Boeing 777 niet onder stoelen of banken. Boeing liet eerder dit jaar al weten dat het mogelijk tegen het einde van 2012 de nieuwe 777X-versies zal lanceren. Emirates vraagt Boeing nu om zo snel mogelijk te beslissen over dit programma. Als het aan Emirates ligt moet Boeing niet twijfelen of de 777X een succes zal worden, want een succes zal het worden, zegt de maatschappij uit Dubai. Naast Emirates hebben verschillende andere maatschappijen al interesse getoond in nieuwe versies van de Boeing 777, zoals British Airways, Eva Air en Etihad Airways.

Voor Emirates is de 777-300ER uitgegroeid tot de ruggengraat van de vloot, met zeventig van deze vliegtuigen is de maatschappij uit Dubai veruit de grootste gebruiker van de 777-300ER, en ze heeft daarbovenop nog eens achtenzeventig Triple Sevens in bestelling. Ze vliegt ook met drie -200’s, zes -200ER’s, tien -200LR’s, twaalf -300’s en vijf -200LRF’s. Dat maakt Emirates niet alleen de grootste gebruiker van de 777, maar ook de enige maatschappij ter wereld die elke versie van dit vliegtuig in de vloot heeft. Maar de toekomst moet worden verzekerd en wel zo snel mogelijk. De maatschappij uit Dubai nam in 2005 de eerste 777-300ER in ontvangst, deze vliegtuigen zullen moeten worden vervangen tegen het einde van dit decennium.


© Sam Chui

Boeing plant de indiensttreding van de 777X tegen het einde van dit decennium. De Amerikaanse vliegtuigbouwer zal in eerste instantie twee nieuwe varianten lanceren. De 777-8X, de opvolger van de -200ER en de 777-9X, de opvolger van de -300ER. Beiden zullen iets groter zijn dan hun voorganger. Ze zullen nieuwe motoren en nieuwe vleugels krijgen en het zal voortaan comfortabeler worden om tien stoelen naast mekaar te plaatsen. Voor de 777 is de ideale configuratie negen stoelen per rij naast mekaar, maar verschillende maatschappijen kiezen voor tien stoelen per rij. Dat zorgt voor veel minder comfort voor de passagiers. Boeing wil dit oplossen door de cabine breder te maken, zonder te romp te moeten aanpassen. Door het gebruik van nieuwe materialen zal de ruimte tussen de cabinewand en de romp verkleind kunnen worden, hierdoor zal een configuratie met tien stoelen naast mekaar comfortabeler worden.

Tim Clark, voorzitter van Emirates, zegt dat Boeing er bijna is met het ontwerpen van een 777X die aan de verwachtingen van Emirates voldoet. Hij zegt dat ze al een geruime tijd samenwerken met de Amerikaanse vliegtuigbouwer en dat ze vinden dat het nu wel lang genoeg geduurd heeft. Emirates wil dit vliegtuig en volgens Clark zijn er heel veel maatschappijen geïnteresseerd. Hij zegt dat iedereen die de 777 in de vloot heeft automatisch interesse zal hebben in de nieuwe 777’s. Volgens Emirates is het grootste probleem van Boeing om de financiën rond te krijgen voor dit programma.


© Konstantin Von Wedelstaedt

Emirates heeft momenteel ook twintig Airbus A350-1000’s op bestelling, het antwoord van Airbus op de 777-300ER. Met amper tweeënzestig bestellingen is het echter nog geen succes gebleken. Afgelopen jaar kondigde Airbus verbeteringen aan voor deze versie van de A350, met twee jaar vertraging in de ontwikkeling als gevolg. Emirates, Etihad en Qatar Airways (drie van de vier A350-1000 klanten) lieten echter weten dat ze deze verbeteringen onvoldoende vinden. Etihad annuleerde bijgevolg al dertien van haar vijfentwintig A350-1000’s die ze op bestelling had en liet afgelopen week nog weten zeer geïnteresseerd te zijn in de nieuwe 777-versies. Emirates annuleert haar bestelling voor de A350-1000 voorlopig niet, maar blijft Airbus wel in het oog houden. Clark liet weten dat extra vertraging onaanvaardbaar zou zijn. Ze kunnen zich geen vertraging zoals bij de 787 veroorloven.