Spotten op Zürich Kloten: deel 2

Tussen 13 april en 15 april 2010 gingen we spotten op de luchthaven van Zürich. Deze week gaan we verder met het tweede en laatste deel van deze spottrip. Deel 1 kan u vinden via de onderstaande link:

Spotten op Zürich Kloten: deel 1

Op 20 januari 2010 kwam Airbus voor de eerste keer met de A380 naar Zürich om de luchthaven officieel goed te keuren om de dagelijkse A380 van Singapore Airlines vanaf maart 2010 af te handelen. Een filmpje van dit eerste bezoek kan u hieronder bekijken.

Woensdag 14 april 2010
Om 04:30 loopt de wekker af voor het begin van een nieuwe spotdag in Zürich. Het is nog volledig donker wanneer we om 05:15 naar beneden gaan voor het ontbijt. Het is moeilijk te zien, maar op het eerste zicht ziet het weer er niet goed uit. Toch hebben we hoopvolle verwachtingen omdat men voor gisteren de slechtste dag met veel regen voorspeld had, en het uiteindelijk een prachtige zonnige dag was geworden.

Om 06:12 nemen we de bus naar Oberglatt en gaan we vanaf daar te voet naar baan 14. Het is een fikse wandeling van een 40-tal minuten. We zochten naar een heuvel om de touch-downs te fotograferen, maar blijkbaar is dit niet mogelijk zonder ladder. Daarom lopen we terug naar de ‘officiële’ spot voor baan 14. Deze ligt op een heuvel waarmee je zicht hebt op de vliegtuigen wanneer ze short final zijn, enkele seconden voor ze neerkomen op de grond.

We zijn er om iets voor 07:00, nog iets te vroeg want tot zeven uur wordt baan 34 gebruikt om te landen. De A340-600 van Thai Airways die normaal voorzien is voor 07:25 landt spijtig genoeg om iets na zeven nog op baan 34. Het is zwaarbewolkt en vrij donker om deftige foto’s te kunnen maken. Het eerste grote toestel, een A330 van Qatar Airways, landt om 07:36. Nadien volgen er ook vliegtuigen van Delta, SWISS, United, Continental, US Airways en uiteindelijk om 08:54, na 50 minuten vertraging, ook de A380 van Singapore Airlines.


©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

Tegen 10:00 houden we het voor bekeken. Het weer lijkt niet te verbeteren en het is vrij koud (+- 6 graden). We stappen terug naar Oberglatt en nemen de bus rechtstreeks naar de luchthaven. We besluiten om naar het terras te gaan dat bovenop Dock E ligt, de satellietpier voor non-schengen landen. Er rijdt vanaf de terminal elk halfuur een bus naar daar. We kopen een ticket en gaan door de security. Om 11:20 komen we aan op het terras. Vanaf daar heb je een uitzicht op alle vliegtuigen die aan het westelijk gedeelte van de pier geparkeerd staan alsook de opstijgende vliegtuigen van baan 28 (tegenlicht) en baan 16.

Aan gate E67 staat een massa volk om de A380 van naderbij te bekijken. Deze vertrekt normaal om 12:00.  Ik loop wat rond maar echte goede fotomogelijkheden zijn er niet echt. Om eens te testen maak ik vlug enkele panoramafoto’s, maar wel zonder statief en zonder vaste instellingen. Om 12:01 begint de push van de Singapore. Nadat hij op de verste parallelle taxiweg is gepusht, worden de vier motoren gestart.  Om 12:12 begint hij aan zijn taxi richting baan 16, achter een B767 van United. Een tiental minuten later begint hij daar aan zijn takeoff roll.


©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

Vervolg op pagina 2 (zie hieronder)