Spotten op Zürich Kloten: deel 2

Eénmaal vertrokken, wordt het rustiger op het terras en gaan veel mensen terug naar de luchthaven. In afwachting van het vertrek van de A346 van Thai Airways neem ik enkele close-up foto’s.


©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Flightlevel.be – Yannick De Bel – Op foto: Chris

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

Wanneer rond 13:30 de B777-300 van Emirates aankomt, begint de push van de  Thai Airways. Hij taxiet achter de B767-300 van Air Canada en om 13:47 komt hij van de grond.


©Flightlevel.be – Yannick De Bel

Vermits de meeste vliegtuigen die vanaf baan 16 opstijgen, vertrokken zijn, nemen we de bus terug naar de luchthaven. Chris is moe en besluit om even naar het hotel te gaan. Wij blijven op de luchthaven en nemen een kijkje in beide terminals. We nemen enkele foto’s en wenden ons naar een SWISS-balie om te vragen of we ergens vliegtuigjes van SWISS kunnen kopen.  De vriendelijke man verwijst ons naar een klein winkeltje van de luchthaven. Na wat getwijfel kopen Pieter-Jan en ik een A340 van SWISS op schaal 1:400 en ook één bedoelt als cadeau voor Chris.


©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

We gaan naar parking P6 om vandaag nog wat foto’s te nemen. Ondertussen is het weer al iets lichter geworden. Vanaf het hoogste verdiep heb je zicht op het begin van baan 28.


©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

Na een halfuurtje houden we het daar voor bekeken en nemen we de bus naar het hotel. Deze keer gaan we niet bij Mc Donalds eten, maar bij een Italiaans restaurant. Simon en ik nemen een spaghetti, Pieter-Jan en Chris een pizza. Wanneer we gedaan hadden met eten, begint het buiten te gieten. Gelukkig dat we vandaag tijdens de dag geen regen gehad hebben. Hopelijk klaart het tegen morgenvroeg wat op.

Donderdag 15 april 2010
Tegen 05:00 loopt de wekker af en Simon, Pieter-Jan en ik gaan naar beneden voor het ontbijt. Chris blijft liggen want het weer ziet erterug niet zo goed uit. Normaal had donderdag de beste dag van de week moeten worden, maar blijkbaar klopt er hier niets van.
Om 06:12 nemen we de bus naar Oberglatt en beginnen we onze 30-minuten durende wandeling naar de oostkant van baan 14. Het is zwaarbewolkt maar wel opvallend warmer dan gisteren. De A346 van Thai landt dit keer wel op baan 14 en ook de Singapore landt deze keer op tijd.

Na een uur is er nog steeds geen weersverbetering te zien en het blijft zwaarbewolkt. We nemen dan ook rond half negen de bus terug naar het hotel. Daar gaan we voor de tweede keer ontbijten, maar wel met ons vier deze keer. In het hotel wordt in het groot de beelden van Skynews tegen de muur geprojecteerd. Blijkbaar zorgt één of andere vulkaan in IJsland voor wat problemen in Ierland en het Verenigd Koninkrijk. Op de tekstbalk verschijnt dat alle Londense luchthavens vanaf 11:30 volledig zullen sluiten.
Na het ontbijt gaan we naar boven om de bagage te halen en checken we uit. We nemen de bus naar de luchthaven en komen er om 10:30 aan. Om 14:45 hebben we onze vlucht naar Düsseldorf.

Vooraleer we terug naar de parking gaan waar we gisteren stonden, lopen we nog even naar het luchthavenwinkeltje. Simon is blijkbaar ook gezwicht voor een miniatuurvliegtuigje van SWISS, en ook Chris koopt nog een A330 van de Zwitserse maatschappij.

Het is ondertussen al iets lichter geworden wanneer we op de parking aankomen, maar de zon is nog steeds niet zichtbaar. Spijtig genoeg vertrekken er vanaf baan 28 bijna geen heavies, en veel meer dan enkele SWISS’en, Air Berlin’s of andere Europese maatschappijen is er dus niet te zien.


©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

Tegen 12:45 houden we het voor bekeken en gaan we terug naar de terminal. Chris was al iets vroeger vertrokken omdat hij nog naar een DVD wou zoeken. We gaan voorbij de paspoortcontrole en lopen wat rond in de moderne terminal van Zürich. Op de schermen met de vertrekken zien we dat ondertussen alle vluchten naar het VK, Noorwegen en Zweden zijn geannuleerd. Ook de KLM-vlucht naar Amsterdam van vanavond staat al als delayed weergegeven.


©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

We wandelen naar onze B-gate en rond ons zijn er bijna geen passagiers meer. De Air Berlin-vlucht naar Düsseldorf is op dit moment de enige die vandaar zou vertrekken. Ook bij de security staat er geen kat. Wanneer mijn bagage door de scan gaat, vraagt de mevrouw van de screening of er een vliegtuigje in mijn rugzak steekt. Ik antwoord dat er een 340 van SWISS insteekt en ze vraagt of het een metalen is. Na een bevestigend antwoord lacht ze en krijg ik mijn rugzak. Achteraf zou blijken dat ze bij Chris, die een kwartier eerder door de security was gegaan, een vliegtuig had zien steken. Deze moest dan uit de rugzak gehaald worden en apart door de scanner gaan. Wanneer ook de rugzakken van Pieter-Jan en Simon erdoor gaan, lacht ze met de vraag of er ook vliegtuigjes inzitten. Blijkbaar komt het niet vaak voor dat er bij vier personen achter elkaar telkens metalen vliegtuigen in de rugzak zitten.

Eens in de gate-area kondigt de gate-agent een vertraging aan van een halfuur door het laat toekomen van het vliegtuig. De nieuwe vertrektijd is voorzien voor 15:15. Uiteindelijk komt er een vliegtuig van Air Berlin aangetaxiet met registratie HB-IOY, een ex-Belair vliegtuig. Deze is voor ons, en een kwartiertje later begint de boarding, weeral met een bus naar het vliegtuig.
Bij het opstappen krijgen we een snoepje en ook de keuze uit een reeks van kranten. Het vliegtuig ziet er vanbinnen heel modern uit. Een positief punt bij Air Berlin is dat je door de nieuwe zetels veel beenruimte hebt. In tegenstelling tot wat bij een hoop andere maatschappijen nog wel het geval is, steken de in-flight magazine, safetycards en andere achter het hoofd van de passagier voor je. Aan je knieën heb je dus veel ruimte.


©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Skytalk.be – Chris Camu

Om 15:12 beginnen we met taxiën naar baan 28. Daarbij passeren we de werkzaamheden aan de B-pier. Er is geen vliegtuig voor ons en al snel zijn we in de lucht.


©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

Spijtig genoeg is het vrij zwaar bewolkt en is het uitzicht dus minimaal. We klimmen naar een hoogte van 34.000 voet. Op de schermpjes, die om de paar rijen staan uitgeklapt, wordt de kaart getoond en ook een simulatie van het landshap rond het vliegtuig. Af en toe verschijnt er ook een virtueel linkerraampje waarbij je, indien het niet bewolkt is, je zowel buiten als binnen op het scherm hetzelfde landschap zou zien. Ook de bochten worden gesimuleerd. Heel knap en het is iets wat ik nog maar één keer bij een andere maatschappij had gezien.


©Flightlevel.be – Yannick De Bel

Deze keer krijgen we geen chocolade muffin meer, maar de keuze uit twee snacks. We nemen alle vier de mini ‘New-Yorker’-koekjes. De captain deelt mee dat het in Düsseldorf zonnig en warm is. Wanneer enige tijd later de landing wordt ingezet, blijkt dit ook te kloppen. Om 16:14 landen we op baan 05R.


©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

We taxiën naar een remote area om zo met de bus naar de bagageruimte gebracht te worden. We wachten tot alle passagiers weg zijn om nog snel enkele foto’s van de cockpit te nemen. Aan de stewardess vragen we of ze een foto van ons kan nemen aan de deur van het vliegtuig.


©Flightlevel.be – Yannick De Bel – V.l.n.r.: Yannick, Pieter-Jan, Chris en Simon

We gaan de trap af en stappen op de bus, die nog op ons zat te wachten. We moeten een 10-tal minuten wachten op onze bagage eer we naar buiten kunnen.
Mijn ervaring met Air Berlin is echt heel goed, en iets waar maatschappijen waaronder Brussels Airlines en andere nog iets van kunnen leren. Tegen low-cost prijzen zijn we heen en terug naar Zürich gevlogen, gratis bagage van 20kg, gratis kranten en gratis eet-en-drankservice aan boord. Kortom, een schitterende maatschappij waar ik gerust nog vaker mee wil vliegen. Spijtig dat ze (nog) niet vanuit Brussel vliegen.

Eenmaal buiten gaan we naar de parking waar onze auto geparkeerd staat. Na wat proppen is de bagage weer ingeladen en zetten we koers naar België. Het is zonnig en warm, ideaal weer om te vliegen. Toch is de luchthaven van Brussel al gesloten en ook andere luchthavens in Noord-West-Europa gaan één voor één dicht ten gevolge van de uitbarsting van de Eyjafjallajökull in IJsland. Vannacht zal ook o.a. de luchthaven van Düsseldorf aan de beurt zijn.

Zo eindigt weer een spottrip, en ondanks het soms iets mindere weer is ze toch geslaagd.

Met dank aan Chris  Camu, Pieter-Jan Van de Vijver en Simon Vancoillie voor het aangename gezelschap.