Mexicana gooit na 89 jaar de handdoek in de ring

Zaterdag 28 augustus is voor Mexicana wat woensdag 7 november 2001 was voor Sabena. Het was de dag waarop de luchtvaartmaatschappij zoals we haar kennen voor het laatst een vlucht uitvoerde. Om 12.00 lokale tijd (dat is 19.00 uur hier) hield Mexicana officieel op te bestaan en ook de vliegtuigen dochtermaatschappijen MexicanaLink en ClickMexicana bleven vanaf dan voorgoed aan de grond.

Op het moment van de ondergang bedroeg de totale vloot 66 vliegtuigen, waarmee de luchtvaartmaatschappij lijndiensten naar 48 bestemmingen onderhield. Daarvan waren Londen Gatwick en Madrid Barajas de enige twee in Europa. Mexicana gooide zaterdag dus de handdoek definitief in de ring, na 89 jaar actief te zijn geweest op het nationale en internationale luchtvaarttoneel. Ze behoorden tot de oudste airlines ter wereld.


© Juan Carlos Guerra – airliners.net

Het bestuur van de luchtvaartmaatschappij plaatste in de loop van de dag een communiqué op de website, waarin ze haar excuses aanbiedt voor de overlast die passagiers ondervinden. Een week geleden zag het er nochtans weer wat rooskleuriger uit, toen een groep investeerders een controlerend belang van 95% in de maatschappij verwierf. Ook zij konden het tij echter niet meer keren, waardoor een faillissement de enige overblijvende optie werd.

Volgens het bericht dat in het Spaans op de website stond, zijn er vier grote redenen die tot de beslissing geleid hebben. Uiteraard staat de zeer kwetsbare financiële situatie van de luchtvaartmaatschappij voorop, die in de laatste vier weken nog veel slechter werd. De reden daarvoor is volgens de nieuwe eigenaars het beleid van het vorige management (de verkoop van tickets stoppen). Zo kwam er geen geld meer binnen, terwijl er wel nog gevlogen werd.


© Rodolfo Garcia Lopez – airliners.net

Het mislukken van de onderhandelingen met personeel en vakbonden staat met stip op nummer 2 genoteerd. Er kon geen consensus bereikt worden, opdat de groep op langere termijn zou kunnen overleven. Fouten bij het opstellen van de faillissementsbescherming (het equivalent van de Chapter 11 in de V.S.) zorgden ervoor dat de nog weinige financiële middelen onvoldoende beschermd werden, zo staat in punt 3.

Als laatste reden wordt de algemene onzekerheid van de situatie genoemd. Veel leveranciers hadden geen vertrouwen meer in de luchtvaartmaatschappij en begonnen voor essentiële dingen voorafbetalingen te vragen. Ook leasingmaatschappijen wantrouwden Mexicana en begonnen procedures in te zetten om toestellen terug te roepen, zodat ze een nieuwe huurder konden vinden. Air Canada nam eveneens 4 geleasde toestellen terug.

Over het lot van de 8.000 Mexicana-werknemers is voorlopig nog niets bekend, maar de luchtvaartmaatschappij zoekt naar eigen zeggen naar oplossingen.