Brussels Airlines annuleert Polen en Mombasa

Brussels Airlines stuurde vandaag een persbericht rond met de veranderingen die de luchtvaartmaat- schappij in haar winterschema zal doorvoeren. Het winterseizoen gaat officieel in op zondag 28 oktober 2012, een datum die elk jaar door de ICAO bepaald wordt. SN lanceert vanaf dan één nieuwe bestemming (Edinburgh), maar annuleert lijnvluchten naar acht andere Europese steden. Er komen ook extra vluchten naar verschillende Afrikaanse focuspunten.

Beginnen doen we met het goede nieuws: vanaf oktober zal Brussels Airlines een nieuwe route openen tussen Brussels Airport en Edinburgh. De verbinding zal zes keer per week gevlogen worden, met een Airbus A319. Enkel op zaterdag zal SN2063/4 niet uitgevoerd worden. De codeshare-overeenkomst met bmi regional – dat tot nu toe de verbinding verzorgde – wordt vanaf 28 oktober stop- gezet, maar het is nog niet geweten of de maatschappij de route zal stoppen.

Verscheidene andere bestemmingen, zowel in Europa als in Afrika, krijgen extra frequenties toe- bedeeld. Zo worden Nice en Marseille meer aangevlogen in vergelijking met vorige winter en zal ook Kigali een extra SN-vlucht per week over de vloer krijgen. De Rwandese hoofdstad zal vanaf oktober immers vier keer per week aangevlogen worden. De geplande lancering van een wekelijkse vlucht naar Mombasa (Kenia) gaat dan weer niet door, naar eigen zeggen “wegens administratieve problemen”.

© Sam Derdeyn – flightlevel.be 

Het slechte nieuws valt vooral in Europa te rapen: daar worden maar liefst acht bestemmingen geschrapt. Het gaat vooral om typische zomerbestemmingen, maar ook alle vluchten naar Polen zullen worden stopgezet. De vier wekelijkse vluchten naar Krakau en de dagelijkse vlucht naar Warschau verdwijnen uit het aanbod en SN rekent vanaf nu op haar codeshare-partner LOT voor haar Poolse verbindingen. Athene, Catania, Faro, Firenze, Napels en Porto worden tijdelijk niet meer bediend.

De upgrade van de cabines op alle zeven A330’s zou trouwens tegen het einde van dit winterseizoen moeten afgerond zijn. Vanaf dan zijn alle langeafstandstoestellen uitgerust met volledige platte zetels in business class, ergonomische stoelen in economy en een state of the art IFE-systeem. De vloot- harmonisatie op het Europese netwerk zal tegen oktober ook afgerond zijn, als alle Boeing 737’s en Avro RJ85’s uit de vloot verdwenen zijn.

Hoewel de nieuwe route naar New York JFK (op 1 juni gelanceerd) een groot succes blijkt en populair blijft, zijn de financiële resultaten nog niet wat ze moeten zijn. De luchtvaartmaatschappij meldde vorig jaar al dat ook in 2013 een verlies geboekt zou worden, maar nu blijkt dat ook volgend jaar wellicht geen positief bedrijfsresultaat behaald zal worden. Volgens Brussels Airlines zal er pas in 2014 weer winst gemaakt kunnen worden.

Avatar courtesy of Pieter-Jan Van de Vijver