In Hamburg is de eerste Airbus A318 in de kleuren van British Airways gesignaleerd. Het gaat om het toestel G-EUNA, dat nog steeds de Duitse testregistratie D-AUAC draagt. Na enkele touch-and-go’s op de hoofdluchthaven van de stad Hamburg, Fuhlsbuttel, keerde de Babybus terug naar het vliegveld van de Airbusfabriek even verderop. Daar zal de eindassemblage plaatsvinden en wordt het toestel binnen enkele weken afgeleverd aan de Britse gigant.
British Airways zal de A318-vloot – die uit slechts twee toestellen zal bestaan – gebruiken op de route tussen Londen City en New York JFK. Hoewel de vliegtuigen niet als Elite-vliegtuig werden ingeschreven, bieden ze slechts plaats aan 32 personen. Daarmee wil British Airways uiteraard vooral het segment van de zakenreiziger aanspreken. Prijzen voor een retourtje LCY-JFK beginnen dan ook pas rond de 4000 euro. De eerste vlucht vindt plaats op 29 september.
BA heeft al een groot deel van de markt tussen de metropolen Londen en New York in handen met verschillende dagelijkse vluchten. Passagiers verliezen echter veel tijd door aan te schuiven aan check-in balies en veiligheidscontroles in Londen, waardoor BA nu met deze oplossing komt. Omdat het toestel in westelijke richting een tussenstop maakt in het Ierse Shannon – een volgeladen A318 kan niet opstijgen vanop City Airport – wordt daar al de immigratie voor de VS afgehandeld.
© Kai Block – airliners.net
De Britse luchtvaartmaatschappij hoopt met de nieuwe dienst de zakenreizigers opnieuw warm te krijgen het extra geld te spenderen aan een business class-ticket. Eerder deze maand maakte ze immers bekend dat er een val van 11% was in de verkoop van zetels in de duurdere reisklassen. Deze ‘speciale’ vluchten krijgen ook nog een andere eer. Ze krijgen het vluchtnummer BA1 en 2 toegewezen, voormalige vluchtnummers van Concorde-diensten.
De nieuwe diensten doen denken aan de Privatair-vluchten van KLM en Lufthansa. De Zwitserse maatschappij voert met Boeing Business Jets (gebaseerd op de 737NG) en Airbus Corporate Jets (gebaseerd op de A319) inmiddels al een paar jaar vluchten uit naar premiumgevoelige bestemmingen. Houston is er één van, net zoals Pune in India. Maar ook Mumbai, Tel Aviv en uiteraard New York vallen niet uit de boot.
In het begin zullen de vluchten zes keer per week worden uitgevoerd (enkel op zaterdag is er geen dienstverlening). Bij de levering van het volgende toestel, waarbij de vloot reeds volledig zal zijn, wordt overgeschakeld op een tweede vlucht. Die krijgt logischerwijs het vluchtnummer BA3/4. De kruissnelheid van de A318 ligt lager dan grotere toestellen, waardoor de reis negen en een half uur duurt, maar dat wordt goedgemaakt door de tijdwinst op de grond.
Sinds wanneer kan een A318 LCY-JFK vliegen? :confused:
Inderdaad de A318 kan verder vliegen dan de andere A320 series en zeker in bussines uitvoering.
KLM vliegt met een 737-7 van Amsterdam naar Houston.:wink:
Sinds altijd, als ze weinig volk meenemen. Ik meen me zelfs te herinneren dat ook KLM boeing 737’s inzet op die route
Mooi mooi:smirk:
En ik dacht zelf dat ze extended wingtanks als optie hebben genomen:cheese:
Die 737 BBj’s hebben auxiliary fuel tanks in de romp + veel minder volk aan boord! De nieuwe BBJ3 (das de B737-900ER in business uitvoering) kan zelfs bijna 10.500 km vliegen!
ja da weetik, maar van de VS naar Ijsland IS transatlantisch, da hoort bij Europa dus… Ik bedoelde van de VS naar EU e :smirk:
de 736 kan niet transatlantish vliegen, de 737-7 in bussines class uitvoering wel. die kleine vliegtuigen die in Amerika worden gemaakt voor hier in Europa vliegen via Ijsland naar hier
zo’n klein vliegtuig kan transatlantisch, denk aan de B736, een beetje zoals de A318, die moet ook van Seattle overgevlogen worden voor bv Breathens en Malev vanover de Atlantische Oceaan.
Ja vincent dat geeft wel een verkeerd beeld he, transatlantisch, Ijsland is veel minder ver dan bijvoorbeel Brussel of Londen ofzo. En Ijsland is wel Europa maar (nog) geen EU he. Dat geeft ook weer een verkeerde indruk, EU is niet hetzelfde als Europa he.:tongue: Vincent toch, beetje in de war vandaag?:tongue:
nej, ik wilde gwn niet ‘Europa’ typen :laugh: en daarbij, Ijsland zal wel rap toetreden nu :tongue: (crisis…) Maar van de VS naar Ijsland is wel transatlantisch, hoe je het ook bekijkt :tongue:
(Kan een 736 met 36 zetels, zoalsde BA A318’s, de atlantiek niet over?:confused: , ik dacht dat het niet zo aan te raden was vanwege de veiligheid, maar dat hij het niet kon) o ja, nu bedoel ik naar bv LCY 😉
Nice, da wist ek nie.
over 736 weet ik het niet, maar die bestaat toch niet in bussines uitvoering. van de -700 variant weet ik het wel, denk maar aan de toestellen van Privatair, waar onder andere KLM en Lufthansa gebruik van maken.