Eerste BA Babybus rolt uit de paint shop

In Hamburg is de eerste Airbus A318 in de kleuren van British Airways gesignaleerd. Het gaat om het toestel G-EUNA, dat nog steeds de Duitse testregistratie D-AUAC draagt. Na enkele touch-and-go’s op de hoofdluchthaven van de stad Hamburg, Fuhlsbuttel, keerde de Babybus terug naar het vliegveld van de Airbusfabriek even verderop. Daar zal de eindassemblage plaatsvinden en wordt het toestel binnen enkele weken afgeleverd aan de Britse gigant.

British Airways zal de A318-vloot – die uit slechts twee toestellen zal bestaan – gebruiken op de route tussen Londen City en New York JFK. Hoewel de vliegtuigen niet als Elite-vliegtuig werden ingeschreven, bieden ze slechts plaats aan 32 personen. Daarmee wil British Airways uiteraard vooral het segment van de zakenreiziger aanspreken. Prijzen voor een retourtje LCY-JFK beginnen dan ook pas rond de 4000 euro. De eerste vlucht vindt plaats op 29 september.

BA heeft al een groot deel van de markt tussen de metropolen Londen en New York in handen met verschillende dagelijkse vluchten. Passagiers verliezen echter veel tijd door aan te schuiven aan check-in balies en veiligheidscontroles in Londen, waardoor BA nu met deze oplossing komt. Omdat het toestel in westelijke richting een tussenstop maakt in het Ierse Shannon – een volgeladen A318 kan niet opstijgen vanop City Airport – wordt daar al de immigratie voor de VS afgehandeld.


© Kai Block – airliners.net

De Britse luchtvaartmaatschappij hoopt met de nieuwe dienst de zakenreizigers opnieuw warm te krijgen het extra geld te spenderen aan een business class-ticket. Eerder deze maand maakte ze immers bekend dat er een val van 11% was in de verkoop van zetels in de duurdere reisklassen. Deze ‘speciale’ vluchten krijgen ook nog een andere eer. Ze krijgen het vluchtnummer BA1 en 2 toegewezen, voormalige vluchtnummers van Concorde-diensten.

De nieuwe diensten doen denken aan de Privatair-vluchten van KLM en Lufthansa. De Zwitserse maatschappij voert met Boeing Business Jets (gebaseerd op de 737NG) en Airbus Corporate Jets (gebaseerd op de A319) inmiddels al een paar jaar vluchten uit naar premiumgevoelige bestemmingen. Houston is er één van, net zoals Pune in India. Maar ook Mumbai, Tel Aviv en uiteraard New York vallen niet uit de boot.

In het begin zullen de vluchten zes keer per week worden uitgevoerd (enkel op zaterdag is er geen dienstverlening). Bij de levering van het volgende toestel, waarbij de vloot reeds volledig zal zijn, wordt overgeschakeld op een tweede vlucht. Die krijgt logischerwijs het vluchtnummer BA3/4. De kruissnelheid van de A318 ligt lager dan grotere toestellen, waardoor de reis negen en een half uur duurt, maar dat wordt goedgemaakt door de tijdwinst op de grond.