Flightlevel jaaroverzicht 2012

Deze week geen Snippers van de week, maar het Flightlevel jaaroverzicht 2012! Naar goede gewoonte maken we zoals ieder jaar een jaaroverzicht van enkele belangrijke hoogte- en dieptepunten  van het voorbije jaar. Het was een jaar met weeral enkele trieste faillissementen en inkrimpingen, maar ook een jaar waarin nieuwe maatschappijen het levenslicht zagen. 2012 was voor de wereldwijde luchtvaartindustrie zeker geen slecht jaar. Terwijl de luchtvaartmaatschappijen samen in 2008 nog meer dan 26 miljard dollar verlies maakten, ziet het er naar uit dat er voor 2012 een globale winst kan genoteerd worden van ruwweg 3 miljard dollar.

2012 een goed jaar voor Flightlevel
Vooraleer met het eigenlijke overzicht te beginnen, hebben we nog nieuws over onze eigen website. 2012 was voor Flightlevel in alle opzichten een topjaar. Voor 2012 overschreden we bijna de kaap van een half miljoen bezoekers (december is net enkele dagen te kort). Ten opzichte van 2011 betekent dat een stijging van maar liefst 36 procent.

Verder zag ons forum een hoop nieuwe bezoekers bijkomen en was er een stijgende activiteit van onze leden waar te nemen. Ook onze Flightlevel Photo Contest, die in het begin van dit jaar herstart werd, was al gauw een succes, al is er de laatste maanden wel een lichte daling van het aantal inzendingen.

Ook onze Facebookpagina kende een serieuze stijging. Internationaal geraakte onze pagina meer en meer bekend. Van de meer dan 1250 mensen die de pagina volgen, zijn een 450-tal wonend in het buitenland. Onze belangrijkste groep blijft de 18-24 jarigen, die goed zijn voor een vertegenwoordiging van 32,4 procent. Het aantal vrouwelijke volgers blijft wel nog bedroevend laag. Slechts 8,8 procent zijn vrouwen.

Het succes van onze website staat en valt natuurlijk met onze bezoekers. We willen jullie dan ook allemaal bedanken dat jullie Flightlevel het afgelopen jaar zo vaak bezocht hebben, en we hopen dat we in 2013 nog meer mensen naar onze site kunnen krijgen. Namens het hele team van Flightlevel willen we jullie langs deze weg een vreugdevol 2013 toewensen!

Malev failliet en stopt activiteiten
Op 3 februari staakte de Hongaarse luchtvaartmaatschappij Malev al haar activiteiten. De 66 jaar oude maatschappij zat in financiële moeilijkheden nadat de Europese Commissie de staatssteun van 205 miljoen euro onwettig achtte. De Hongaarse overheid kon nog weinig doen om Malev te redden. Het was het tweede grote faillissement in de Europese luchtvaart op een goeie maand tijd, nadat Spanair in januari over kop ging. Er zou al vanaf het begin plannen zijn geweest om een herstart mogelijk te maken, maar daar is voorlopig nog niet veel van in huis gekomen. Verschillende Europese maatschappijen hebben na het faillissement hun aantal vluchten naar Boedapest serieus opgedreven. Ook Ryanair en Wizz Air waagden hun kans om te groeien in Boedapest.



Volotea: Europa’s nieuwste luchtvaartmaatschappij
Op 5 april begon een nieuwe Europese maatschappij met haar vluchtuitvoering. Het Spaanse Volotea startte met vluchten vanaf de luchthaven van Venetië naar diverse kleine en middelgrote Europese steden. Opvallend was dat de maatschappij koos voor de minder succesvolle en oudere B717. Momenteel opereert de maatschappij vanaf haar basissen in Bordeaux, Nantes, Venetië en Palermo en wil ze volgend jaar verder uitbreiden. De maatschappij wil voorlopig wel haar financiële resultaten niet aan de buitenwereld bekend maken. Over een eventueel succes van Volotea kan momenteel dus nog niet beoordeeld worden.

Korongo Airlines gaat eindelijk van start
Na jarenlange vertragingen ging op 16 april Korongo Airlines van start. De regionale maatschappij van o.a. Brussels Airlines opereert sindsdien vanaf haar basis op de luchthaven van Lubumbashi in de Democratische Republiek Congo. Korongo opereerde initieel met oude BAe146’s van Brussels Airlines, maar vliegt nu enkel nog met de B737-300. De maatschappij startte vluchten op naar Kinshasa en Johannesburg. In een tweede fase zullen er ook vluchten komen naar Kolwezi en Mbuji-Mayi. Momenteel staat er nog slechts één BAe146 in Lubumbashi, die als reserve kan gebruikt worden.

10 jaar Pier A op Brussels Airport
Eerder dit jaar was het de tienjarige verjaardag van Pier A op Brussels Airport. De pier, die gebruikt wordt voor vluchten binnen de Schengenzone en voor de Afrikavluchten van Brussels Airlines, werd op 15 mei 2002 in gebruik genomen. Ter gelegenheid van deze gebeurtenis blikten we terug op de geschiedenis van de pier, alsook de toekomst van Brussels Airport. Pier A zal namelijk naar het westen worden uitgebreid en zal ook bovengronds verbonden worden met de luchthaventerminal. Brussels Airport zal er tegen 2014 helemaal anders uitzien.

10 jaar Thomas Cook Airlines Belgium
Niet alleen Pier A werd tien jaar, ook het Belgische Thomas Cook Airlines mocht tien kaarsjes uitblazen. De maatschappij voerde haar eerste vlucht uit in maart 2002. Nu, tien jaar later, vervoert de maatschappij jaarlijks ongeveer één miljoen passagiers. Voor de verjaardag werd één A320 voorzien van een speciaal kleurenschema, die nog steeds rondvliegt. Dit jaar nam de maatschappij een ‘nieuwe’ A319 in gebruik. Volgend jaar zal de maatschappij verder uitbreiden met nieuwe bestemmingen waaronder Keflavik in IJsland. De komende jaren zal de vloot wellicht uitbreiden tot zeven toestellen.

SN501/2: Brussels Airlines lanceert New York JFK
Op 1 juni was het een belangrijke dag voor de Belgische luchtvaart en Brussels Airlines. Voor het eerst sinds de stopzetting van Jetairfly met vluchten naar Orlando, vliegt een Belgische maatschappij terug rechtstreeks tussen Brussel en de Verenigde Staten. Sindsdien verbindt Brussels Airlines Brussel dagelijks met New York JFK. De maatschappij zet op die route ook haar A330’s in die volledig met een nieuwe cabine zijn geconfigureerd. We konden ter gelegenheid van de eerste vlucht dan ook eens een kijkje nemen in de vernieuwde business class en economy class van de langeafstandsvloot van Brussels Airlines.

Jet Airways schrapt JFK en Chennai. Heeft Jet Airways nog een toekomst in Brussel?
Met de vluchten van Brussels Airlines naar New York kwam er een geduchte concurrent op deze drukke route. Zowel Brussels Airlines, United, Jet Airways, American Airlines en Delta Airlines hadden deze zomer nog vluchten naar New York/Newark. In juni, slechts enkele weken na de start van de SN-vluchten naar JFK, deelde Jet Airways mee de vluchten naar New York vanaf september te staken. Vanaf november staakte Jet Airways ook de vluchten naar Chennai. De vraag is of Jet Airways nog toekomst ziet in haar hub in Brussel. Toch lijkt er positief nieuws te komen. Tegen volgende zomer wil Jet Airways alle vier resterende vluchten laten uitvoeren door de gloednieuwe A330-300’s, die een grotere capaciteit hebben dan de huidige A330-200’s.

Laatste vlucht American Airlines vanuit Brussel
In november kwam er na 23 jaar een einde aan American Airlines in België. Sinds 1989 was de maatschappij non-stop actief op Brussel. Tijdens deze periode verbond American Brussel met de Amerikaanse steden Chicago, Dallas en New York. De langstdurende route was die naar Chicago, die American onafgebroken van 1989 tot 6 november 2011 uitvoerde. Brussels Airport verloor dit jaar dus een oude klant.

Ethiopian 787 op Brussels Airport
Na het bezoek van de Lufthansa A380 in juni 2010, konden de spotters op Brussels Airport eind deze zomer nog eens iets speciaals zien. Ethiopian kwam met haar allereerste B787 naar Brussel op de route Addis Abeba – Milaan – Brussel. Het was de eerste maatschappij die met het type Brussel aandeed. De weken daarna stuurde Ethiopian de 787 nog een enkele keer naar Brussel. Voor diegene die hem gemist hebben, is er binnen enkele dagen een nieuwe kans. Op 3, 5, 6, 9 en 10 januari vliegt LOT tussen Brussel en Warschau met de eerste Europese B787.

Red Bull Stratos breekt records: sprong vanop 39km
Afgelopen herfst konden we via het internet nog eens een spectaculair wereldrecord volgen. De Oostenrijker Felix Baumgartner sprong vanuit een capsule vanaf 39km naar beneden. De Oostenrijker ging tijdens zijn val door de geluidsmuur en haalde een topsnelheid van 1.100 kilometer per uur. Daarmee maakte hij de hoogste vrije val ooit.

Wat waren jouw hoogte- of dieptepunten in de luchtvaart het voorbije jaar? Laat het ons zeker weten in een reactie!