In de cockpit: Kopenhagen met Scandinavian Airlines (deel 2)

Op 25 juni 2009 vloog ik heen en weer naar Kopenhagen in de cockpit aan boord van Scandinavian Airlines. Het verslag over de heenvlucht naar Kopenhagen met SAS kan u hier vinden: In de cockpit: Kopenhagen met Scandinavian Airlines (deel 1)

Na net te zijn aangekomen met vlucht SK594 heb ik nog net minder dan drie uur om wat rond te lopen door de luchthaven en om nog wat foto’s te nemen vooraleer ik terug naar Brussel vlieg. Met zijn 21.5 miljoen passagiers in 2008 is Kopenhagen iets drukker dan de luchthaven van Brussel. De terminal waaruit SAS opereert is nieuw en modern. Het is een hele aangename plaats om door te wandelen met veel ramen, café’s en restaurants. Er zijn verschillende pieren en ik loop ze allemaal af om een goede plaats te vinden waar ik foto’s kan nemen. Ik ontdek dat je op deze luchthaven nog mooie foto’s kunt nemen in het passagiersgedeelte met propere ramen.


©

©

©

©

De vlucht naar Brussel, SK1593 van 15:10, vertrekt vanaf gate D4 in Terminal 3. Er zijn maar vier D-gates en de mijne bevindt zich helemaal achteraan deze pier. Om 14:48 begint de boarding waarbij je na het scannen van je boardingpas een wachtruimte binnenkomt. Vanaf daar moeten we op de bus stappen aangezien ons vliegtuig op een remote stand staat, nl. stand H101.

SK1593 Kopenhagen – Brussel MD-82
Callsign: SAS1593 (Scandinavian one five niner three)
15:10 – 16:40

Na een korte rit komen we aan bij het vliegtuig, dat deze keer een Zweedse registratie draagt, nl. SE-DIN. Deze MD-82 is al sinds december 1990 in dienst bij SAS. Er kunnen 150 passagiers aan boord en op deze vlucht zijn er 105 passagiers aanwezig.


©

Ik stel me voor aan de piloten en neem plaats op de jumpseat. Het is ondertussen al 15:13 en via datalink krijgen we de TOBIS3A departure vanaf baan 04R en transpondercode 0211.
Doordat alle passagiers per bus moeten komen, hebben we al een kleine vertraging. Om 15:22 krijgen we toestemming om te pushen en starten we de motoren. Uiteindelijk taxiën we naar holding point 04R via taxiwegen T, U en B. Op deze route steken we ook de loodrechte baan 30 over.


©

Om 15:31 krijgen we takeoff clearance van de toren en rollen we over baan 04R.


©

©

Eens in de lucht maken we een bocht richting 100° en stijgen we tot FL90 (9000 voet). Van de verkeersleider mogen we direct naar TOBIS intersectie vliegen en verder stijgen naar FL180. Even later zetten we richting naar EEL VOR(Eelde in Nederland) en mogen we stijgen tot FL360, maar de captain vraagt of we mogen stoppen op FL340 omdat dit een efficiëntere hoogte is qua brandstofverbruik. Onderweg vliegen we een groot deel van de vlucht boven een dik pak wolken.


©

©

Eens we het Deense luchtruim verlaten moeten we contact opnemen met Maastricht, waar Eurocontrol gevestigd is. Het verkeersleiderscentrum in Maastricht controleert alle vliegverkeer boven 24500 voet van België, Nederland, Luxemburg en een stuk van Duitsland.
De piloten zouden deze route vandaag nog eens afleggen. Straks vliegen ze namelijk terug naar Kopenhagen om dan weer terug naar Brussel te keren waar ze dan zouden overnachten en volgende ochtend om zeven uur terug vertrekken.

De vlucht verloopt voor de rest zonder noemenswaardige gebeurtenissen en om 16:18 mogen we beginnen met de daling. Eens boven SUSET intersectie dalen we verder naar FL150.


©

Om 16:27 moeten we Brussels Control contacteren en krijgen we een aanvliegroute voor baan 02 via KERKY, WOODY en AFI (Affligem). We dalen verder tot FL70 en moeten onze snelheid verminderen tot maximaal 250 knopen. We dalen naar FL60 en even later moeten we een bocht van 100 graden naar links maken en dalen we verder naar 4000 voet.


©

De approach controller geeft ons verdere instructies en we komen mooi terecht voor baan 02. Achter ons vliegt een B747 van Kalitta Air.


©

©

©

We vliegen onze approach verder boven het Zoniënbos.


©

©

Het weer in Brussel is nog altijd even goed en het uitzicht is schitterend. Om 16:49 komen we neer en wordt het vliegtuig afgeremd.


©

We verlaten baan 02 en krijgen terug dezelfde gate aangewezen als waar ik vanmorgen vertrokken was, namelijk 147.


©

©

©

We komen aan de gate tot stilstand om 16:54 en de motoren worden afgezet.


©

©

Dit was het einde van mijn dagtrip naar Kopenhagen. Ik neem afscheid van de crew, wandel naar de uitgang en even later zit ik op de trein richting Brussel. Dit is het einde van een boeiende dag!

Met dank aan PR SAS Belgium en Luxemburg Hilde De Bruyne, FC Hans Birkholm, FP Torben Højbjerg en alle andere mensen bij Scandinavian Airlines die deze reportage mogelijk hebben gemaakt.