2008-2013: 5 jaar Flightlevel.be

Op 19 mei 2008 was het eindelijk zo ver. Na een maandenlange voorbereiding kon de nieuwste Nederlandstalige luchtvaartwebsite online gaan. Ons eerste artikel was meteen een feit: een interview over Brussels Airlines met woordvoerder Geert Sciot. Vijf jaar en 1282 artikels en reportages later bestaan we nog steeds en worden we nog altijd drukbezocht. Vorig jaar konden we zelfs bijna voor het eerst de kaap van een half miljoen bezoekers overschrijven, en daar zijn we heel trots op!

De geschiedenis van het ontstaan van Flightlevel gaat terug tot 2006. Toen richtte toenmalig student informatica David Spinnael de website flightsimx.be op. Flight Simulator X werd in het najaar van 2006 uitgebracht en de website richtte zich toen tot de flightsimliefhebber. Op de voorpagina kwam het laatste nieuws over add-ons, reviews, verslagen,… Maar het belangrijkste onderdeel van de website toen was het forum. Flightsimx.be werd drukbezocht en het forum kende een grote activiteit. Problemen, technische vragen, screenshots, afspraken om online te vliegen op het IVAO-netwerk, het werd allemaal op het forum gepost. Daar ontstonden echte vriendengroepen, die vandaag nog altijd bestaan.

In januari 2008 kwam flightsimx.be forumlid Yannick De Bel met het idee naar David of het geen goed plan zou zijn om het concept van flightsimx door te trekken naar de echte civiele luchtvaart. Concreet zouden er op de homepagina van een nieuwe op te richten website dan nieuwsartikels komen over de Belgische en internationale luchtvaart, interviews, reportages van airshows en trips, enz. David zag het helemaal zitten en de bouw van een gloednieuwe website kon beginnen. De naam ‘Flightlevel’ dook al snel op, en niet veel later werd de domeinnaam flightlevel.be aangekocht. David werkte de hele website met bijhorend logo volledig uit, en in mei waren we klaar voor de start. Om die start wat kracht bij te geven, regelden we een interview met Geert Sciot van Brussels Airlines. Nu konden we echt online gaan, en om iets na middernacht van 19 mei 2008 werd flightlevel.be geboren. Het team dat zich toen bezighield met de artikels voor de website en het forum bestond uit David Spinnael, Yannick De Bel, Sam Derdeyn en Joris Van den Berghe, allemaal mensen van het forum van flightsimx.

Maar elke start is moeilijk en dat was bij ons niet anders. Een aantrekkelijke content aanbieden aan de lezers om ze zo aan je website te binden, een gloednieuw forum actief krijgen, het waren geen gemakkelijke opdrachten. Buiten de gewone nieuwsartikels kwamen we ook met leuke zelfgemaakte reportages. Zo begonnen we met Focus@, een artikelenreeks waarin uitgebreid aandacht werd besteed aan de levensloop van een maatschappij. Of de ‘In de cockpit‘ reeks, waarbij we op de jumpseat meevlogen aan boord van VLM Airlines, Scandinavian Airlines en South African Airways. Verder zijn we toen ook begonnen met planespotting reportages in de reeks ‘Spotten op‘. In die reeks bezochten we o.a. de luchthavens Londen Heathrow, Genève, Düsseldorf, Zürich, Manchester, Phoenix,…

©Groepsfoto na het einde van de Flightlevel spotterstrip naar Genève in 2009.

Vanaf het eerste levensjaar hielden we ook onze jaarlijkse forumdagen. In 2008 begonnen we met een groepsbezoek aan Belgocontrol. In 2009 gingen we het al wat verder zoeken. Toen trokken we met een twaalftal BRUspotters voor een dagje met easyJet naar de luchthaven van Genève Cointrin. In 2010 ging het dan nog verder, dit keer naar Madrid Barajas. Door de uitbarsting van de Eyjafjallajökull in april 2010, kwam deze trip in de boeken te staan als een heuse Adventure trip. In 2011 werd er een bezoek gebracht aan de militaire basis in Melsbroek. In 2012 werd er door omstandigheden niets georganiseerd, en voor 2013 is dit momenteel ook nog heel onzeker. Maar als er iets georganiseerd wordt, is het zoals je kan zien in de verslagen zeker de moeite om mee te gaan.

Flightlevel kon in het tijdperk van sociale media ook niet langer wegblijven, en eind 2009 begonnen we met het uitbaten van een actieve Facebookpagina. Zowel kort nieuws, foto’s van nieuwe kleurenschema’s, speciale bezoekers op Brussels Airport worden allemaal door onze medewerkers gepost. Momenteel overschrijden we bijna de kaap van 1900 likes.

Natuurlijk verloopt alles niet altijd even vlekkeloos. Doordat we enkel met vrijwilligers werken, hebben we van tijd tot tijd te weinig mensen die zich kunnen bezighouden met het schrijven voor de website. Dit hebben we in het verleden al meermaals proberen op te lossen door nieuwe krachten aan te trekken, maar dat is niet zo gemakkelijk. De laatste twee jaar konden we Maxim Roelen en Ewout Van de Genachte aan het team toevoegen, en moesten we eind vorig jaar afscheid nemen van Joris Vandenberghe, die geen tijd meer kon vrijmaken voor de website. Toch proberen we de website zo actief mogelijk te onderhouden, al kunnen er spijtig genoeg natuurlijk altijd periodes zijn van mindere activiteit. Spontane sollicitaties zijn daarom ook altijd welkom naar info@flightlevel.be. Een gezonde brok interesse in de civiele luchtvaart en een vlotte pen zullen je wellicht al heel ver brengen.

De afgelopen jaren kon de trouwe bezoeker ook af en toe veranderingen opmerken aan het design van de website. Zo probeerden we om de website telkens gebruiksvriendelijker en aantrekkelijker te maken. En nu is het tijd om na vijf jaar de website terug grondig te vernieuwen. Daarom zal binnenkort onze nieuwe website online komen. Deze zit nu in de laatste testfase en geraakte spijtig genoeg net niet op tijd klaar ter ere van onze vijfde verjaardag. We proberen deze zo snel mogelijk online te krijgen en hopen dat die in de smaak zal vallen bij onze bezoekers, al zijn we daar vrij gerust in.

Als afsluiter wil ik al onze bezoekers bedanken die er een regelmaat van hebben gemaakt om flightlevel.be te bezoeken. Dagelijks zijn jullie ruwweg met zo’n 1400 bezoekers, en dat is voor een nichewebsite zoals de onze al heel wat. Hop naar onze tiende verjaardag!

Het Flightlevel Team

David Spinnael – Yannick De Bel -Sam Derdeyn – Maxim Roelen – Ewout Van de Genachte