Goed nieuws voor de fans van de Dreamliner: vanaf 1 december zal Qatar Airways haar B787 inzetten op de route tussen Doha en Brussel. De maatschappij heeft haar vluchten vanaf december in het boekingssysteem ingeladen met de 787 in plaats van de gebruikelijke A330-300. Ook de vluchten voor het zomerseizoen 2014 staan momenteel ingeladen met de B787.
Met deze equipment change wordt Brussels Airport de achtste Europese luchthaven waar Qatar Airways haar B787’s op inzet. De luchthavens van Kopenhagen, Londen Heathrow, Frankfurt, München, Oslo, Stockholm en Zürich worden reeds door de maatschappij met dit type bediend.
Qua zetelcapaciteit is de verandering van de A330-300 naar de B787-8 wel een downgrade. Qatar Airways zet momenteel naar Brussel de twee klassen geconfigureerde 330’s in die goed zijn voor 260 tot 305 plaatsen naargelang de -200 of -300 versie. De B787-8 van Qatar is ook geconfigureerd in twee klassen met een totale zetelcapaciteit van 254 (22 in business class en 232 in economy).

Qatar Airways zal hiermee de eerste luchtvaartmaatschappij zijn die op reguliere basis de Dreamliner naar Brussel inzet. In het verleden kreeg Brussel ook al per uitzondering enkele malen de 787 over de vloer van Ethiopian en LOT. Min of meer gelijktijdig zal ook de eerste 787 van Jetairfly in Brussel te zien zijn. Volgens onze laatste info zou de leveringsvlucht op 25 november plaatsvinden. Vanaf 20 december zal de maatschappij het type dan op regelmatige basis inzetten op haar langeafstandsnetwerk.
Buiten Qatar Airways zijn er natuurlijk ook nog andere maatschappijen die het type in hun vloot hebben en die deze misschien in de toekomst ook zouden kunnen inzetten naar Brussel. Onder andere Air Canada, Hainan en United zouden eventueel mogelijke gebruikers kunnen worden.
Qatar Airways startte met vliegen naar Brussel op 1 februari 2011 en deed dat toen vijf keer per week. De Dreamliner zal worden ingezet op de dagelijkse vlucht van Qatar, ofwel in de ochtend ofwel in de namiddag naargelang de weekdag.
Vliegschema vanaf 1 december 2013:
QR193 DOH 0815 BRU 1325 B788 Dagen 1357
QR194 BRU 1455 DOH 2320 B788 Dagen 1357
QR195 DOH 0235 BRU 0745 B788 Dagen 246
QR196 BRU 1000 DOH 1825 B788 Dagen 246
Leuk dat de B787 vaste klant wordt. Qatar Airways gebruikt ook regelmatig de A330-200 op BRU-DOH route. Dan is het geen downgrade maar een upgrade :).
Zelfs dan ook nog niet normaal 🙂 De ‘kleinste’ 332 heeft 260 zetels als ik mij niet vergis.
Gisteren vloog A7-ACF naar Brussel met 228 zetels in 3 class lay-out. Volgens hun In-flight magazine 🙂 hebben de A330-200 tussen 228 en 281 zetels.