Jetairfly stelt B787 Dreamliner voor met unieke vlucht

Nadat Jetairfly’s eerste B787-8 woensdagmiddag op Brussel aankwam, was het afgelopen zondag al tijd voor de eerste commerciële vlucht van het toestel. De gloednieuwe OO-JDL voerde vlucht JAF7567 en 7568 uit van Brussel naar Malaga en terug. Ook gisteren werd het toestel op de Malaga-route ingezet. Vandaag (10 december) was het dan tijd voor de officiële voorstelling aan de Belgische pers op vluchten tussen Brussel en Oostende met flyby’s over de luchthavens van Luik en Charleroi. Wij gingen aan boord voor een retour vlucht BRU – OST via LGG en OST – BRU via CRL.

Opgestegen in Brussel vanaf 25R om 11.25. Economy+ met kleurrijke LED verlichting
Cockpit van de Boeing 787 Dreamliner. Pilot flying: André Berger (Director Flight Operations Jetairfly).
Na het rondcirkelen boven de Noordzee zetten de piloten koers naar Oostende, via Zeebrugge.

Jetairfly’s Dreamliner maakt deel uit van een bestelling van momenteel 15 B787-8’s door de TUI Travel Group. De Britse maatschappij First Choice Airways bestelde in 2005 6 stuks van het type. In 2007 ging de maatschappij echter op in de TUI Travel Group en werd er nog eens een bestelling geplaatst voor 6 787’s. Met de bestelling van de TUI Group zelf kwam het order op 23 toestellen voor de ganse groep. In 2009 annuleerde de groep echter 10 bestellingen die het in 13 opties omzette. In totaal verwachtte de groep dus 13 787’s. Eind oktober kwam er echter nog een bestelling voor twee toestellen bij, waardoor het totale order momenteel 15 stuks bedraagt met een optie voor nog eens 13 toestellen. Jetairfly werd na Thomson (die het eerste toestel in mei kreeg) de tweede maatschappij binnen de groep die het nieuwe vliegtuig in haar vloot krijgt.

De brandweer van de Oostendse luchthaven verwelkomde ons én het nieuwe toestel met een frisse sproeibeurt. Om 12.56 kwamen we toe in Oostende via RWY08.
Er werd gretig gebruik gemaakt van de unieke kans om de Boeing 787 van kortbij te fotograferen.

Jetairfly heeft haar 787 uitgerust met drie klassen: economy, economy+ en Premium Club. In economy, het achterste gedeelte van het vliegtuig, bestaat de configuratie uit 3-3-3 met een seat pitch van 75cm. In economy + bedraagt de seat pitch 85cm. In Premium Club (vooraan) is de configuratie 2-3-2 en bedraagt de pitch een comfortabele 95cm. In totaal kunnen er 300 passagiers aan boord: 100 in economy, 153 in economy+ en 47 in Premium Club.

Tijd om terug naar Brussel te vertrekken, via Charleroi.
Voor de terugvlucht hebben wij de Premium klasse uitgetest. Zetels zijn geplaatst in een comfortabele 2-3-2 opstelling, de overige klassen zijn in de klassieke 3-3-3 opstelling.
Wingflex van de vleugel is duidelijk zichtbaar.

Het toestel zal de komende maanden vier wekelijkse langeafstandsvluchten uitvoeren. De bestemmingen zijn Cancun( Mexico), Varadero (Cuba), Punta Cana en Santa Domingo (Dominicaanse Republiek) en Montego Bay (Jamaica). Op maandag gaat het van Brussel naar Cancun en Varadero, op woensdag naar Punta Cana en Montego Bay, op vrijdag enkel naar Cancun en op zondag naar Punta Cana en Santo Domingo.

In de cockpit worden de voorbereidingen getroffen voor de low pass over Charleroi, terwijl de zon stilaan ondergaat.
De kracht van het toestel wordt echt duidelijk na een gesimuleerde missed approach op CRL. Indrukwekkend!
Aangekomen op Brussel 25L met autoland, meteen het einde van de Dreamflight.

De brandstofbesparing ten opzichte van de B767-300 bedraagt ongeveer 22%. Per passagier verbruikt de 787 ongeveer 2,5 liter brandstof per 100 kilometer. Bij de B767-300 is dat 3,2 liter. In de 787 kunnen er een 50-tal meer passagiers vervoerd worden. Het theoretisch lager brandstofverbruik per passagier wordt dan ook deels gerealiseerd als er meer passagiers worden vervoerd op de langeafstandsroutes van Jetairfly dan nu het geval is. Daarnaast wordt per vlucht 50kg brandstof bespaard omdat de motoren van de 787 simultaan gestart kunnen worden, tijdbesparend.

In totaal kregen een 30-tal piloten van Jetairfly hun typerating voor de 787. Bij de cabin crew werd een 100-tal personen omgeschoold.