Nadat Jetairfly’s eerste B787-8 woensdagmiddag op Brussel aankwam, was het afgelopen zondag al tijd voor de eerste commerciële vlucht van het toestel. De gloednieuwe OO-JDL voerde vlucht JAF7567 en 7568 uit van Brussel naar Malaga en terug. Ook gisteren werd het toestel op de Malaga-route ingezet. Vandaag (10 december) was het dan tijd voor de officiële voorstelling aan de Belgische pers op vluchten tussen Brussel en Oostende met flyby’s over de luchthavens van Luik en Charleroi. Wij gingen aan boord voor een retour vlucht BRU – OST via LGG en OST – BRU via CRL.
Jetairfly’s Dreamliner maakt deel uit van een bestelling van momenteel 15 B787-8’s door de TUI Travel Group. De Britse maatschappij First Choice Airways bestelde in 2005 6 stuks van het type. In 2007 ging de maatschappij echter op in de TUI Travel Group en werd er nog eens een bestelling geplaatst voor 6 787’s. Met de bestelling van de TUI Group zelf kwam het order op 23 toestellen voor de ganse groep. In 2009 annuleerde de groep echter 10 bestellingen die het in 13 opties omzette. In totaal verwachtte de groep dus 13 787’s. Eind oktober kwam er echter nog een bestelling voor twee toestellen bij, waardoor het totale order momenteel 15 stuks bedraagt met een optie voor nog eens 13 toestellen. Jetairfly werd na Thomson (die het eerste toestel in mei kreeg) de tweede maatschappij binnen de groep die het nieuwe vliegtuig in haar vloot krijgt.
Jetairfly heeft haar 787 uitgerust met drie klassen: economy, economy+ en Premium Club. In economy, het achterste gedeelte van het vliegtuig, bestaat de configuratie uit 3-3-3 met een seat pitch van 75cm. In economy + bedraagt de seat pitch 85cm. In Premium Club (vooraan) is de configuratie 2-3-2 en bedraagt de pitch een comfortabele 95cm. In totaal kunnen er 300 passagiers aan boord: 100 in economy, 153 in economy+ en 47 in Premium Club.
Het toestel zal de komende maanden vier wekelijkse langeafstandsvluchten uitvoeren. De bestemmingen zijn Cancun( Mexico), Varadero (Cuba), Punta Cana en Santa Domingo (Dominicaanse Republiek) en Montego Bay (Jamaica). Op maandag gaat het van Brussel naar Cancun en Varadero, op woensdag naar Punta Cana en Montego Bay, op vrijdag enkel naar Cancun en op zondag naar Punta Cana en Santo Domingo.
De brandstofbesparing ten opzichte van de B767-300 bedraagt ongeveer 22%. Per passagier verbruikt de 787 ongeveer 2,5 liter brandstof per 100 kilometer. Bij de B767-300 is dat 3,2 liter. In de 787 kunnen er een 50-tal meer passagiers vervoerd worden. Het theoretisch lager brandstofverbruik per passagier wordt dan ook deels gerealiseerd als er meer passagiers worden vervoerd op de langeafstandsroutes van Jetairfly dan nu het geval is. Daarnaast wordt per vlucht 50kg brandstof bespaard omdat de motoren van de 787 simultaan gestart kunnen worden, tijdbesparend.
In totaal kregen een 30-tal piloten van Jetairfly hun typerating voor de 787. Bij de cabin crew werd een 100-tal personen omgeschoold.
Mooie samenvatting van een geweldig toestel,vlucht en dag !
THX..
Goed gedaan! Was blij jullie te ontmoeten aan boord!
Leuke report! Erg mooie foto’s ook! Mag ik vragen met welke camera+lens(lenzen) deze genomen zijn? De kwaliteit op flickr is echt uitmuntend!
Bedankt Tommy, de meeste foto’s zijn genomen met een D7000 van Nikon. Met de 35mm f/1.8 en 10,5mm f/2.8. We hebben nog een aantal nieuwe foto’s toegevoegd die je kan terugvinden op onze Flickr pagina.
Love the fisheye 🙂
Mooi verslag van een fantastische dag!
(BRU naar LGE = 15500 km 😀 Lake Gregory Airport, LGE beetje te ver, zelfs voor een Dreamliner)
Funny, on the right side of the aircraft (photo of the tail) the belgian flag is painted worng 🙂