Eindelijk overnemer voor CityJet

Na anderhalf jaar is het Air France-KLM dan toch gelukt om een overnemer te vinden voor dochtermaatschappij CityJet. Na maandenlange gesprekken heeft de Duitse Intro Group uiteindelijk toch een definitief bod geplaatst.De van oorsprong Ierse luchtvaartmaatschappij stond al sinds midden 2012 te koop. De maatschappij stapelt de verliezen al enkele jaren op. In 2011 bedroeg het verlies voor belastingen nog 8,86 miljoen euro, maar voor het jaar 2012 stegen de verliezen tot 208,9 miljoen euro, al was dit grotendeels door uitzonderlijke kosten. De financiële details van de verkoop zijn niet bekend. De verkoop zou in het eerste kwartaal van 2014 moeten worden afgerond.

CityJet ging in 1994 van start vanop de luchthaven London City met een eerste route naar Dublin. Eind jaren ’90 begon de maatschappij op vraag van Air France ook met vluchten tussen Londen en Parijs. Air France kocht in 1999 25% van de aandelen en verkreeg in 2000 uiteindelijk de volle 100% van CityJet. Het  in 1993 opgerichte VLM Airlines kwam in 2007 bij CityJet terecht nadat Air France-KLM een akkoord met de Nederlandse eigenaar tekende voor een volledige overname. De blauwe Fokker 50’s zouden nog tot 2010 in de kleuren van VLM te zien zijn.

Approach in London City met een Fokker 50 van VLM Airlines ©Yannick De Bel

Door de kostelijke overname en integratie van VLM Airlines alsook het slechte economische klimaat kwam CityJet in 2011 met een nieuw business plan naar buiten. Dat plan moest er voor zorgen dat de maatschappij terug break-even zou worden. De uitwerking van het plan zorgde voor een inkrimping van zowel de vloot als personeel. Onder de gesneuvelde bestemmingen zaten onder andere Brussel, Frankfurt en Genève.

Hoewel VLM Airlines als hoofdkwartier Antwerpen had, was de ‘Belgische’ maatschappij de grootste maatschappij op Londen City. Al van voor de overname had CityJet twee belangrijke basissen: Londen en Parijs. CityJet voert onder andere feedervluchten uit in opdracht van Air France. De laatste jaren kreeg CityJet op London City echter steeds meer met concurrentie te maken van British Airways. Onder de naam BA CityFlyer stak British Airways CityJet voorbij als grootste maatschappij op London City, tenminste als we kijken naar het totaal aantal aangeboden zetels. British Airways bood in 2011 zeven procent meer capaciteit aan dan CityJet.

Na een dik jaar zoeken is er gisteren (vrijdag) dan uiteindelijk een definitieve overnemer gevonden: het Duitse Intro Aviation, één van de peilers van de Intro Group. Het Duitse bedrijf heeft ervaring met het omvormen van verlieslatende luchtvaartmaatschappijen. In 2003 kocht Intro het verlieslatende Deutsche BA (DBA) voor één euro van British Airways. Nog geen twee jaar later kon de maatschappij haar eerste winst noteren sinds de oprichting in 1992. In 2006 werd DBA verkocht aan Air Berlin waarna het in 2008 volledig opging in de maatschappij. Hetzelfde gebeurde met het Duitse LTU. Intro kocht in 2006 100% van de aandelen van LTU, toen verlieslatend. Al in 2007 was de maatschappij break-even en werd ze doorverkocht aan Air Berlin. Ook die maatschappij ging uiteindelijk volledig op in Air Berlin.

Precieze details van de overname van CityJet door Intro ontbreken. Wat er wel zeker is, is dat CityJet zal blijven samenwerken met Air France. Welke plannen Intro in de toekomst met CityJet heeft, zal de toekomst moeten uitwijzen. De komende tijd zou er alleszins niets drastisch veranderen bij CityJet.

Avatar door Stephen Perry