Brussels Airlines boekt verlies van 22 miljoen euro

Brussels Airlines heeft vorig jaar een verlies geboekt van 21.95 miljoen euro. Dat is het vijfde verlieslatende jaar op rij (in 2010 werd er enkel een nettowinst geboekt door uitzonderlijke opbrengsten). Maar het resultaat is wel beter dan voorgaande jaren. In 2011 maakte de maatschappij nog een recordverlies van 84,9 miljoen euro. In 2012 verbeterde dat resultaat al lichtjes naar een verlies van 60,7 miljoen euro. De omzet steeg voor 2013 wel met 2,2 procent naar 1,14 miljard euro.

De minder slechte resultaten zijn toe te schrijven aan het besparingsprogramma van Brussels Airlines ‘Beyond 2012-2013′. Daardoor kon de maatschappij de kostenstructuur drastisch naar beneden halen, met zo’n 10 procent.

In december waarschuwde voorzitter Davignon dat zonder hulp van de regering de verliezen voor 2013 zouden oplopen tot zo’n 45-50 miljoen euro. Eerder werd er nog uitgegaan van een verliescijfer van 20 miljoen euro. Davignon vroeg toen om een steunmaatregel aan de Belgische overheid. Die kwam er uiteindelijk ook in de vorm van korting via Brussels Airport, iets waar ook Jetairfly en Thomas Cook van profiteren. De steunmaatregel, goed voor zo’n 15 miljoen euro, is al verwerkt in de financiële resultaten van Brussels Airlines maar is nog niet uitbetaald. Zonder die maatregel zou het verlies rond de 37 miljoen euro hebben gelegen.

© Yannick De Bel

CEO Bernard Gustin ziet de toekomst alvast rooskleurig in: “We hebben dankzij onze grote inspanningen, waarvoor we al onze werknemers en partners zeer erkentelijk zijn, duidelijk de fundamenten gelegd voor een performanter, flexibeler en competitievere luchtvaartmaatschappij. Onze kostenstructuur ligt gevoelig lager en ons productaanbod is beter afgestemd op de marktvraag. We hebben nu de voedingsbodem gecreëerd voor de verdere groei van Brussels Airlines. De eerste resultaten van 2014, waarbij we zowel in januari als februari het aantal passagiers met meer dan 11 procent zagen toenemen, zijn een duidelijke indicatie van het performantere Brussels Airlines dat we dankzij een ambitieus investeringsprogramma volop aan het ontwikkelen zijn.”

Het aantal passagiers steeg met 1,7 procent naar 5,9 miljoen. De bezettingsgraad steeg naar 66,8 procent. De maatschappij vervoerde ook 8 procent meer vracht, zo’n 35.200 ton. Op 31 december 2013 had de maatschappij 138 miljoen euro in kas en bedroegen de schulden 70 miljoen euro.

In plaats van dit jaar wordt de eerste winst pas in 2015 of 2016 verwacht.