Spotten op Barcelona El Prat

Met de komst van Ryanair naar Brussels Airport was het nog eens een goed moment voor een tripje naar een buitenlandse luchthaven. Door de goede vlieguren, het weer en de prijs was de bestemming al snel duidelijk: Barcelona! We trokken deze week voor twee daagjes naar Barcelona en bezochten dan ook de luchthaven van El Prat. Voor andere verslagen over Heathrow, Madrid, Zürich, Genève, Phoenix en Manchester kan je hier terecht.

Alle foto’s door Yannick De Bel, tenzij anders vermeld.

Barcelona El Prat is met 35,2 miljoen passagiers vorig jaar de tiende drukste luchthaven van Europa en na Madrid de tweede in Spanje. De lay-out van El Prat is vergelijkbaar met die van Brussels Airport: twee parallelle banen (25R/07L en 25L/07R) en één schuine baan ( 02/20).

De trafiek van de luchthaven is relatief divers, maar de luchthaven is vooral een bezoekje waard tijdens de weekends en in het zomerseizoen wanneer er een hoop specialere maatschappijen El Prat aandoen. Zo kan je hier enkele leuke Russische maatschappijen tegenkomen zoals I-Fly, Kolavia, Nordwind, Orenair, Rossiya,… Vele van hen verzorgen in het zomerseizoen chartervluchten naar de Spaanse kuststad.

De meest voorkomende configuratie is 25R/25L. Normaal gezien landen alle toestellen dan op baan 25R en stijgen bijna alle toestellen op vanaf 25L. Enkel de heavies zoals bv. American Airlines, Delta en Singapore Airlines gebruiken regelmatig voor takeoff ook baan 25R. De schuine baan 02/20 wordt overdag niet gebruikt. Enkel ’s nachts voor zowel aankomende als vertrekkende vliegtuigen.

Jeppesen

We kochten onze tickets een drietal weken voor de vlucht bij Ryanair. Dat gaf ons perfecte uren voor een tweedaagse trip tegen een betaalbare prijs van zo’n €50. We vertrokken om 06:25 op dinsdag en zouden woensdagavond om 21:40 in Barcelona vertrekken. Dat gaf ons zo’n 37 uur ter plaatse. Als overnachting namen we een Ibis dicht bij het centrum van Barcelona met de metro.

We vertrokken goed op tijd vanaf baan 25R in Brussel en kwamen om iets over 8 uur in het zonnige Barcelona aan. Vermits de 25’s in gebruik waren, gingen we naar de ‘officiële’ spot aan baan 25R. Die bestaat uit een metalen platform ten zuiden van de approach die je een zicht geeft op de baan en het landende verkeer. Je geraakt er het gemakkelijkst door 5 minuten een trein te nemen naar het station van El Prat om daar over te stappen op een bus die je op 10 minuten lopen van de spot brengt.

Planepics

Er is ook nog een spot om de opstijgende vliegtuigen echt op de baan 25L te fotograferen, maar omdat we aan 25R de meest interessante landende vliegtuigen konden fotograferen en ook nog het vertrek van enkel heavies zoals American Airlines en Delta konden zien, was dit de beste plaats.

We bleven er een kleine 4 uur tot de zon echt definitief achter de wolken verdween. Vermits de meeste interessante vliegtuigen al geland waren, was het ook geen slecht idee om naar Barcelona te gaan. Het grootste deel van het vliegverkeer van Barcelona bestaat uit Vueling, easyJet en Ryanair met natuurlijk ook de klassieke Europese maatschappijen. Voorts zijn er ook enkele ‘exotische’ maatschappijen zoals Avianca, Emirates en Singapore Airlines. Een foto-impressie hieronder:

De rest van de tijd spendeerden we in Barcelona stad, waar er natuurlijk ook een hoop mooie dingen zijn te zien. De terugvlucht woensdagavond van 21:40 werd uiteindelijk vertraagd tot 22:30. Het toestel had in Brussel door het vertrek van Obama een vertraging opgelopen.

Ook het lange taxiën op El Prat hielp natuurlijk niet om die vertraging weg te werken. Terminal 2 ligt helemaal in het noorden en 25L helemaal in het zuiden. Komt er nog bij dat vliegtuigen vaak baan 25R niet mogen oversteken, waardoor die baan dus helemaal moet worden omgereden. Dan kom je toch al snel op een afstand van zo’n 5 à 6 kilometer die al rijdend met het vliegtuig moet worden afgelegd.

Voor meer informatie of vragen over spotten op binnenlandse of buitenlandse luchthavens: bezoek ons Spotten-forum!