De voordelen van de Superjet Long Range van VLM

Vanaf april zal VLM Airlines met de Sukhoi Superjet 100-95LR (SSJ-100) actief zijn in Antwerpen. Daarmee kiest VLM Airlines niet alleen voor de grootste van de SSJ-100’s maar ook meteen voor de Longe Range of LR-versie van het type. Maar wat is het precieze verschil tussen een ‘basic’-versie van de Superjet of de LR-versie? En waarom is de LR geschikter voor onder meer operaties vanuit Antwerpen?

Het eerste verschil tussen de Basic en de LR zien we als we de Max Takeoff Weights met elkaar vergelijken. Met een maximaal startgewicht van 45.880 kg (data van Sukhoi) kan de LR 3.360 kg meer aan gewicht meenemen dan de Basic.

Dat kan in de praktijk gaan over het meenemen van meer payload (cargo en passagiers) of meer fuel. Er moet namelijk altijd een compromis gezocht worden tussen deze 2 factoren. Neem je bijvoorbeeld veel fuel mee omdat je ver moet vliegen, zal je sneller aan je maximale startgewicht zitten en kan je dus minder payload meenemen.

Door het verhogen van dat maximaal startgewicht kan je voor eenzelfde hoeveelheid payload meer fuel meenemen. Daardoor neemt natuurlijk ook het bereik van het toestel toe, LR staat dan ook voor Long Range. Terwijl de Basic een bereik heeft van 2.950 km zal de LR een bereik hebben van 4.420 km.

Onderstaande kaart geeft het bereik van de Basic weer t.o.v. de LR. Door het hogere bereik zijn meer bestemmingen in het oosten van Europa, het  Midden-Oosten en Noord-Afrika mogelijk. Vermits VLM vooral een ACMI-maatschappij is (Aircraft, Crew, Maintenance en Insurance) kan een groter bereik relevant zijn voor andere maatschappijen waaraan VLM het toestel verhuurt.

Om van hetzelfde toestel een LR-versie te maken moeten er aanpassingen worden gedaan aan de structuur van het vliegtuig. Zo moeten o.a. de vleugels versterkt worden omdat deze aan zwaardere gewichten en dus ook zwaardere krachten moeten volstaan alsook aanpassingen aan de brandstoftanks. Het resultaat is dan ook dat een lege LR meer zal wegen dan een Basic, een nadeel natuurlijk, maar verder zijn er structureel weinig verschillen met de Basic-versie.

Een ander groot voordeel van de LR is het hoger vermogen van de motoren t.o.v. de Basic. Dat is natuurlijk interessant als luchtvaartmaatschappij in Antwerpen waarbij de baan slechts 1.510 meter lang is.

Het normale takeoff-vermogen van de LR bedraagt 16.482 ‘pounds of thrust’. In mensentaal betekent dit dat de motor van de Sukhoi een gewicht van 16.482 pond (7.491 kg) verticaal de lucht in kan krijgen.Dat vermogen ligt 4,77 procent hoger dan die van de Basic, en dat komt natuurlijk de prestaties van het opstijgen vanaf een korte baan zoals in Antwerpen ten goede.

Zo moet volgens data van Sukhoi de LR bij het maximale startgewicht over een baanlengte van 1.803 meter beschikken, dat is 269 meter meer dan de Basic. Dat betekent dus uiteraard dat de SSJ-100-95LR vanaf Antwerpen nooit niet met zijn maximale startgewicht zal kunnen vertrekken. Gelukkig is dat voor Europese vluchten normaal gezien ook niet nodig aangezien de hoeveelheid brandstof aan boord serieus onder de maximumcapaciteit zal liggen. De brandstoftanks van de Basic en de LR zijn trouwens even groot.

Maar toch zal VLM in het begin niet met de LR-versie gaan vliegen. De Europese certificering van de LR-versie door EASA is nog niet afgerond en zal wellicht pas in  het najaar van 2015 voltooid zijn. Daardoor kan VLM het toestel nog niet in Europa gebruiken en zal het tot die tijd de gewone Basic-versie inzetten.

Eenmaal EASA de LR-versie gecertificeerd heeft, zal VLM de eerste toestellen die ze in ontvangst neemt, laten omvormen tot een LR. Dat vraagt upgrades aan de structuur van het vliegtuig en de brandstoftanks. De toestellen zullen ook worden uitgerust met winglets.

Volgens de COO van VLM, Steve Blair, is elke route binnen het bereik van de LR een mogelijkheid. Het is dus nog even wachten vooraleer we weten welke routes VLM vanuit Antwerpen wil opstarten en of het enkel gaat om korte routes of eventueel iets langere.