FlyPotential helpt piloten aan een job

Wij spraken af met Astrid en Pieter -hoe kan het ook anders- op onze nationale luchthaven. Samen hebben ze hun schouders gezet onder een nieuw en aanmoedigend initiatief: FlyPotential. Als onderdeel van het bijleskantoor Hi-Potential VZW heeft FlyPotential als doel om aspirant-piloten te ondersteunen bij hun zoektocht naar de mooiste job ter wereld: piloot.

Pieter en Astrid. Hun gedeelde passie bracht hen bij elkaar in Gent, waar ook het idee voor FlyPotential borrelde.

Co-Founder Astrid heeft een diploma handelsingenieur. Ze is voltijds business consultant, onderneemster en hoopt daarnaast snel werk te kunnen maken van een PPL-opleiding. De passie met luchtvaart is bijgevolg niet ver te zoeken.

Partner Pieter is na zijn studies voor piloot kunnen starten bij lowcostmaatschappij Ryanair, vandaag werkt hij sinds een tweetal jaar als piloot bij PrivatAir. Zijn hele leven draait rond luchtvaart, zijn Private Pilot license haalde hij in Ursel op 17-jarige leeftijd. Vandaag geeft hij naast zijn full time job ook les aan de CAE Flight Academy. Daar komt nu ook FlyPotential bij. Of hij het niet te druk heeft? “Neen, op mijn lange-afstandsvluchten neem ik mijn laptop mee zodat ik steeds kan werken”.

Het is moeilijk om als (pas) afgestudeerde piloot werk te vinden. Scholen sturen je, nadat de laatste rekening is betaalt, rechtstreeks naar de arbeidsmarkt met beperkte/minimale voorbereiding op de lastige job-zoektocht.

FlyPotential is nog maar net gestart, maar de vraag waar ze de energie en de motivatie vinden om een VZW op te starten hoef ik niet te stellen, hun enthousiasme spat er immers van af. En waarom ze begonnen zijn? “Er zijn teveel piloten voor te weinig jobs. Wij willen hulp bieden aan alle piloten die op zoek zijn naar werk, maar hier moeilijkheden ondervinden. Dat kan gaan van een simulator training voor het onderhouden van de nodige skills, tot het begeleiden bij het solliciteren bij een luchtvaartmaatschappij. Maar evengoed studenten die overwegen een opleiding te volgen kunnen bij ons terecht voor vragen, begeleiding en opleidingen. FlyPotential is een netwerk door piloten, voor piloten.”

“Het is moeilijk om als (pas) afgestudeerde piloot werk te vinden. Scholen sturen je – nadat de laatste rekening is betaalt – rechtstreeks naar de arbeidsmarkt, met beperkte/minimale voorbereiding op de lastige job-zoektocht. Sommige scholen bieden echter nog een after care programma, wat zeker een stap in de goede richting is. Zulke initiatieven kunnen wij enkel toejuichen, maar in de praktijk horen wij bij vrienden en collega’s in onze omgeving de pijnpunten, moeilijkheden en problemen. Jobs voor piloten zijn schaars, zeker in Europa. Er zijn veel piloten die zonder werk zitten en hierdoor ook weinig uitzicht hebben op een job. De maatschappijen staan vandaag erg sterk in hun schoenen, met hun dominante positie hebben ze maar te kiezen uit het ruime aanbod en bepalen ze zelf de spelregels. Wij willen op individuele basis begeleiden om op te vallen tussen de vele vacatures, dit met allerhande tips, eigen opleidingen en adviezen”.

Hoe helpen jullie iemand die vruchteloos solliciteert?
“Je moet opvallen. De maatschappijen krijgen letterlijk honderden vacatures binnen. Als ab-initio sta je met je collega-studenten aan dezelfde startlijn, iedereen heeft min of meer dezelfde capaciteiten én dezelfde beperkte ervaring. Het is van vitaal belang dat jij je kan onderscheiden van de rest. Dat kan op verschillende manieren maar de basis is al belangrijk: Laat je naam op je cv opvallen en benadruk welke persoonlijke kwaliteiten overeenstemmen met de waarden van de maatschappij. Die worden als eerste gelezen. Human Resources zal tijdens een gesprek ook graven naar je zwakke punten en proberen daarop door te boren. Het is cruciaal dat je die zwakke punten kent en kan bevestigen, maar ook meteen kan benadrukken dat je daaruit geleerd en aan gewerkt hebt. Je moet jezelf verkopen en de maatschappij meegeven dat jij het waard bent om in te investeren.”

“In Nederland gaan ze er nog verder in, daar gaan piloten zichzelf op YouTube verkopen. Dat lijkt ons nu ook een brug te ver, maar de insteek is wel juist: uitblinken en opvallen.”

Hoe verloopt dat concreet, hoe komt een student bij jullie terecht?
“Meestal krijgen wij een telefoontje, dan kom je meteen bij Astrid aan de lijn. Op basis van dat gesprek bekijken wij welke acties nodig zijn, dat gebeurt steeds in overleg. Astrid bekijkt nadien meteen de planning van de lesgevers. Sommige vragen komen érg last minute binnen. “Help, ik moet overmorgen solliciteren, kunnen jullie helpen met het opfrissen van mijn theorie?”. Dan is het even chaos bij ons, Astrid moet immers uitzoeken wie off-duty is én wie ook tijd kan vrijmaken om hulp te bieden. Sommige deadlines zijn moordend, maar tot nu is het ons altijd aardig gelukt.”

“Door piloten, voor piloten”. Wie werkt er nog mee aan het project?
“Alizee en Alexis geven les. Daarnaast hebben we nog andere piloten zoals Nick Berckmans die refresher zweefvliegen geeft en waarbij ik (Astrid) hem ondersteun. Er is nog Tom Frooninckx, Fons Vanheertum, Scott Hemeryck, Kevin De Pauw en een lange lijst andere piloten die zich graag willen aansluiten bij ons concept. Het vak elektriciteit is veelal minder geliefd bij onze lesgevers, daar schakelen wij een aantal burgerlijke ingenieurs in. Hun achtergrondkennis in dat specifieke gebied reikt ook verder dan de algemene kennis van de piloten.”

Is alle begeleiding gratis?
“Neen, alle medewerkers werken bij ons op basis van een vrijwilligersvergoeding. Onze vrijwilligers worden dus niet betaald voor de taken die zij uitoefenen. Het doel van onze VZW is ook niet om geld te verdienen, het is de motivatie die ons drijft. De prijs die je betaalt is bedoeld om onze werking te verzekeren en de activiteiten uit te breiden. Om een concreet voorbeeld te geven van een pakket met de kostprijs: een training van 5 uur, waarvan 2 uur simulator, debrief, een uitgebreide HR training (screening CV & motivatiebrief, mock interview, trainen op het beantwoorden van technische & persoonlijke vragen, tips,…) kan al vanaf 500 euro. Een vergelijkbaar aanbod vind je nergens anders. Let wel, het gaat hier slechts om een indicatie. Niet iedereen heeft nood aan het hele pakket, het pakket wordt steeds aangepast aan de nood.

Waarvoor kan ik bij jullie terecht?
“Dat kan al vanaf het moment dat je overweegt om piloot te worden. Wij kunnen jou bijstaan bij het maken van de juiste keuze en in alle objectiviteit bepalen welke school het beste past bij jouw profiel. Ook voor het ingangsexamen geven wij bijlessen zoals Engels en fysica. Bijles kan evengoed voor studenten die tijdens hun studies moeilijkheden ondervinden voor een bepaald vak. Ook daar kunnen onze piloten met hun praktijkervaring en motivatie jou verder op weg helpen.”

“Net als de VAB die na de winter opfriscursussen voor motorrijders organiseert, hebben wij vergelijkbare pakketten om je kunde op peil te houden. Dat kan met betaalbare sim training, daarvoor hebben wij een overeenkomst met sim4pilots. Geen full flight simulator, maar dat is ook niet essentieel om bijvoorbeeld je IFR en CRM kennis op te frissen. Ook helpen wij jou bij de voorbereiding voor een interview bij een potentiële werkgever, via onze HR training. Hoe ga je bijvoorbeeld om met vragen die polsen naar je bereidwilligheid om je flexibel op te stellen op vlak van regels en rusttijden. Wij willen daar ondersteunend werken.”

“Last but not least: ook voor een opleiding SPRM – Single Pilot Resource Management kan je bij ons terecht. Zo goed als iedereen binnen de sector kent het principe van CRM of Crew resource management, waarbij je leert om in groep inspraak te hebben, beslissingen kan nemen en steeds 1 iemand leiding heeft. Met in het achterhoofd het handhaven van de veiligheid, op elk moment en elke fase van de vlucht. Dat concept wordt ook toegepast bij de SPRM training, wanneer je alleen vliegt en beslissing moet kunnen nemen en daarbij bewust moet zijn van alle informatiebronnen die je ter beschikking hebt. Niet onbelangrijk want communicatie is nog steeds een grote oorzaak van zware ongevallen, waarbij het veelal fataal afloopt. Ervaring is absoluut geen zekerheid om minder kans te hebben op een ongeval, kijk bijvoorbeeld naar de Air France vlucht 447 in 2011. Ook hier willen wij een verschil maken door piloten uit de plezierluchtvaart in hun vliegclub opfrissingscursussen te geven om de veiligheid te verhogen.”

…En zodra je actief bent als piloot, kan je aan de slag bij onze VZW!

Meer informatie?
www.flypotential.be / www.facebook.com/flypotentialtraining