Flightlevel jaaroverzicht 2014

Tekst door Bob Geuens en Yannick De Bel

We beleven de laatste dagen van 2014 en dat betekent traditiegetrouw de publicatie van ons jaaroverzicht. We maakten een selectie van de 10 meest gelezen artikels op onze site en de meest opmerkelijke nieuwsfeiten van het afgelopen jaar.

2014 zal voor de meeste onder ons in het teken staan van de twee ondenkbare rampen van Malaysia Airlines. Eerst verdween een B777 spoorloos van de aarde en enkele maanden later werd er in Europa eenzelfde toestel uit de lucht geschoten. Verder waren er natuurlijk enkele andere opmerkelijke feiten, maar ook positieve nieuwsberichten uit zowel de Belgische als de internationale luchtvaart.

Voor Flightlevel.be was het alleszins een topjaar. We zagen een stijging van ongeveer 10 procent ten opzichte van vorig jaar. En de groei blijft zich verderzetten. Hiervoor willen we al onze lezers nogmaals bedanken.

Ook in 2015 willen we blijven groeien en dat met onder meer een gloednieuwe website met meer updates en meer nieuws. Om dat mogelijk te maken, zijn we ons team aan het uitbreiden om u zo kwalitatief mogelijk up-to-date te houden in luchtvaartland.

Graag willen we namens het hele Flightlevel-team jou en je dierbaren nog een voorspoedig 2015 wensen!

Wil je meer te weten komen over de volgende onderwerpen? Klik dan gerust op één van de onderstaande foto’s!

Southwest 737 landt op verkeerde luchthaven

Begin dit jaar kreeg het Amerikaanse Southwest te kampen met een lastig voorval. Een B737 onderweg van Chicago Midway naar Branson in Missouri landde daar op de verkeerde luchthaven. In plaats van de landing te maken op Branson Airport landden de piloten op de veel kleinere luchthaven Branson Downtown. Die baan is met z’n 1.139 meter ruim een kilometer korter dan de hoofdluchthaven. De piloten konden het toestel gelukkig stoppen op zo’n 60 meter voor het einde van de baan, waar achter de runway het terrein naar beneden gaat en zich een autosnelweg bevindt. Er was geen schade aan het toestel en aan boord raakte niemand gewond.

Brussels Airport kleurt rood: nieuw logo

Begin dit jaar kwam Brussels Airport op de proppen met een hele nieuwe rebranding. Het blauwe logo met de slagzin ‘Welcome to Europe’ moest plaatsmaken voor het rode hartje, dat ook een B voorstelt, en de nieuwe zin ‘The heart of Europe’. Het gebruikte lettertype van Brussels Airport leunt opvallend sterk aan bij het logo van homecarrier Brussels Airlines. De rebranding werd goed voorbereid want meteen na de aankondiging werden zowel de website van Brussels Airport als social media, de screensavers en de linten voor de wachtrijen meteen vervangen. Je moest je best doen om het oude logo nog ergens tegen te komen.

Ethiopische piloot kaapt Boeing 767 in Genève

Op 17 februari werd vlucht ET702 onderweg van de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba naar Rome gekaapt door de first officer van het toestel. Die maakte gebruik van de toiletpauze van de captain om boven Soedan de B767-300 te kapen en de captain uit de cockpit buiten te sluiten. De first officer bracht het toestel naar het Zwitserse Genève waar hij toertjes bleef vliegen om zijn asielaanvraag te onderhandelen. Uiteindelijk landde de piloot het toestel toch, nadat één van de motoren al was uitgevallen door brandstofgebrek. De piloot werd gearresteerd en riskeert momenteel een celstraf van 20 jaar.

Eén maand Ryanair in Brussel: de resultaten

In maart streek Ryanair voor de allereerste keer neer op Brussels Airport. De Ierse lowcostmaatschappij liet er geen gras over groeien en baseerde er meteen vier toestellen. Al vanaf de start op 27 februari was het duidelijk dat Ryanair een geduchte tegenstander is voor de Belgische luchtvaartmaatschappijen. De lowcostmaatschappij werd zeker niet met volledig open armen ontvangen, maar de directie van Brussels Airport was in ieder geval tevreden met de toename van het totaal aantal passagiers.

De drie Golfmaatschappijen in Brussel

Sinds september zijn de grote Golfmaatschappijen alle drie actief op Brussels Airport. Emirates, die het rijtje vervolledigt, voerde haar eerste vlucht uit op 5 september. De drie maatschappijen voeren wekelijks 22 vluchten uit naar de Verenigde Arabische Emiraten en Qatar. Ze richten zich voornamelijk op transferpassagiers die via de VAE en Qatar doorreizen naar Azië. De komst van Emirates zorgde dan ook meteen voor stevige concurrentie voor Etihad en Qatar Airways, die al langer actief zijn in Brussel.

Brussels Airlines lanceert lowcostproduct

In september introduceerde Brussels Airlines z’n nieuwe tariefformule Check & Go. Die lowcostformule laat reizigers toe tickets te boeken vanaf €69 en dat zonder ruimbagage. Hiermee wou Brussels Airlines nog maar eens duidelijk maken dat de maatschappij best wel opgewassen is tegen de komst van Ryanair. Buiten de nieuwe formule wijzigde de maatschappij ook de naam en productformules van de andere tarieven. Zo zijn er nog Light & Relax, Flex & Fast en Bizz & Class. De prijzen van de vroegere B.light-tickets (nu Light & Relax) stegen wel met minstens 10 euro. Brussels Airlines is daarmee de volgende maatschappij na o.a. British Airways en KLM die tickets introduceert met enkel handbagage.

MH370 en MH17 ramp voor Malaysia Airlines

Elk jaar gebeuren er wel enkele trieste ongevallen, maar voor Malaysia Airlines was 2014 wel een zeer extreem pechjaar. Ze verloren op vier maanden tijd twee B777-200’s met de dood van 537 passagiers als gevolg. Nog nooit moest een luchtvaartmaatschappij op zo’n korte tijd twee crashes met meer dan vijfhonderd doden verwerken. Vlucht MH370 is tot op de dag van vandaag nog steeds het grootste luchtvaartmysterie ooit.

VLM kiest voor Russische Sukhoi Superjets

In april kregen we te horen dat de vroegere Belgische luchtvaartmaatschappij VLM Airlines zal terugkeren. De terugkeer van VLM zou af te leiden zijn uit een nieuw business plan van Intro Aviation. Buiten de 12 Fokker 50’s zal VLM ook gebruikmaken van de Russische Sukhoi Superjets, de SSJ-100, die ze zullen leasen. De toekomst voor VLM ziet er veelbelovend uit en het is wel duidelijk dat veel mensen enthousiast zijn over de terugkeer van de Antwerpse luchtvaartmaatschappij.

Eerste A350 geleverd aan Qatar Airways

In 2014 werd de eerste Airbus A350 geleverd aan Qatar Airways. Het toestel zal in januari 2015 haar allereerste commerciële vlucht uitvoeren tussen Doha en Frankfurt. Door onvoorziene omstandigheden werd de leverdatum van het toestel verzet, maar de A350 werd uiteindelijk op tijd ontvangen door Akbar Al Baker, CEO van Qatar Airways. De A350 zal vanaf volgend jaar concurreren met de B787 Dreamliner van Boeing.

Brussels Airport overtreft recordjaar 2000

Op 22 december kon Brussels Airport eindelijk na 14 jaar het passagiersrecord uit topjaar 2000 verbreken. Die dag kreeg de luchthaven in het jaar 2014 al meer dan 21.637.003 passagiers over de vloer. Daarmee kon de luchthaven zich eindelijk herstellen na het faillissement van Sabena. Toch liggen de verhouding ten opzichte van toen anders. Nu zijn het niet meer de Belgische maatschappijen die verantwoordelijk zijn voor de helft van de passagiers, maar de vele tientallen maatschappijen die er zijn bijgekomen. Vooral de komst van Ryanair naar Brussel bracht een sterke stijging van het passagiersaantal teweeg.