ICAO waarschuwt voor Thaise vliegveiligheid

Thaise luchtvaartmaatschappijen zullen de komende tijd extra in de gaten gehouden worden, nadat de ICAO (International Civil Aviation Organisation) haar bezorgdheid uitte over de veiligheid van de luchtvaart in Thailand. Ook komen er wellicht restricties op (nieuwe) internationale vluchten, wat de moeilijke financiële situatie van onder andere Thai Airways niet ten goede zal komen.

De beoordeling van de ICAO dat de luchtvaart in Thailand een “aanzienlijk veiligheidsrisico” inhoudt, is niet publiek gemaakt, maar de Verenigde Naties hebben de beslissing vorige week aan de overheid toegelicht. Kwak Young-Pil, een official van het Zuid-Koreaanse Ministerie van Land, Infrastructuur en Transport, zei aan verschillende kranten dat de ICAO de beslissing al op 20 maart heeft genomen.

Als een reactie op die mededeling heeft de Japanse luchtvaartautoriteit al beslist om geen nieuwe vluchten meer toe te laten vanuit Thailand. Zuid-Korea overweegt naar verluidt een gelijkaardige maatregel. De bestaande vluchten tussen beide landen en Thailand ondervinden geen last van de beslissing, maar de nieuwe vluchten die Thai AirAsiaX, NokScoot, Asia Atlantic Airline en flag carrier Thai Airways deze zomer wilden opstarten, gaan niet door.

gousse-airbus

De Thaise eerste minister Prayuth Chan-ocha heeft aan de binnenlandse pers al laten weten dat hij de minister van Buitenlandse Zaken de opdracht heeft gegeven om het opgelegde verbod met zijn Japanse collega te bespreken. Er is ook een dringende reorganisatie van de luchtvaartautoriteiten nodig, meent hij. De maatregelen komen immers op een slecht moment, net voor het traditionele Thaise nieuwjaar, een absoluut hoogseizoen.

De president van Thai Airways, Jarumporn Chotikasathein, zei dat zijn luchtvaartmaatschappij “ongeveer vijf” chartervluchten die gepland waren voor het vakantieseizoen in april, zou moeten annuleren. Hij vertelde dat Thai Airways en andere Thaise luchtvaartmaatschappijen extra inspecties zullen moeten ondergaan in andere landen, als een gevolg van de beslissing van de International Civil Aviation Organisation.

Thailand kreeg in januari auditeurs van de ICAO over de vloer, ongeveer tien jaar na de laatste beoordeling in 2005. Hun taak was om in te schatten hoe de luchtvaartautoriteiten in het land over de vliegveiligheid konden waken. Onder andere de licenties van het personeel, training, certificatie en de manier waarop het onderzoek van ongevallen gebeurt, werden onder de loop genomen. Naar verluidt stemden maar 21 van de bijna 100 onderdelen tot tevredenheid.