Zelfrijdende shuttle komt naar Brussels Airport

Kan een shuttle zonder chauffeur zelf rijden en de klok rond mensen vervoeren op de luchthaven? Om dat te onderzoeken, zetten De Lijn en Brussels Airport Company een proefproject op poten in en rond Brussels Airport. In 2018 zullen de eerste bussen (zelf) rijden.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts ijvert al geruime tijd voor een proefproject met zelfrijdende voertuigen. Het eerste proefproject met een zelfrijdende shuttle wordt georganiseerd op Brussels Airport . De luchthaven ontvangt elke dag ongeveer 60.000 passagiers en 20.000 werknemers die allemaal met verschillende transportmiddelen naar de luchthaven komen: de auto, taxi, trein, moto en natuurlijk de bus. Het project gaat naar schatting 360.000 euro kosten, waarbij de kosten worden gedeeld tussen De Lijn en Brussels Airport.

Volgens Roger Kesteloot, directeur van De Lijn, is het niet de bedoeling dat zelfrijdende bussen chauffeurs gaan vervangen, schrijft Datanews. Het zou gaan om trajecten waarbij de inzet van chauffeurs te duur zou zijn. Daarnaast wil minister van Mobiliteit Ben Weyts dat Vlaanderen investeert in de technologie voor autonome voertuigen en moet er op de langere termijn ook wetgeving komen die zelfrijdende auto’s en bussen op de weg mogelijk maken.

traject---volledig

Mikken op 250 reizigers per uur
De zelfrijdende shuttle moet de personeelsparking, de parkings op afstand in de cargozone en de bedrijven op de luchthaven de klok rond bedienen. Het is de bedoeling dat de shuttle de reisweg deelt met de andere weggebruikers, maar het zelfrijdende voertuig kan zich ook ontwikkelen als een intern vervoerssysteem op de luchthaven. Aan beide eindpunten zullen reizigers dan kunnen overstappen op ander openbaar vervoer.

De Lijn mikt op 250 reizigers per uur per richting. De bus moet een gemiddelde snelheid van 15 à 20 km/h halen. Op moeilijke stukken zal dit minder zijn, op makkelijke stukken dan weer meer. De bus kan volgens een dienstregeling én op aanvraag rijden. Er wordt nog onderzocht hoe de haltes aangevraagd kunnen worden. Er zijn nu al verschillende pistes: een knop aan de halte, een app, de telefoon, een sensor op het voertuig of drukgevoelige tegels.

We zijn benieuwd om te ontdekken welke mogelijkheden de automatische shuttle biedt om onze luchthaven verder te ontwikkelen als hub en hoe we oplossingen kunnen vinden voor de mobiliteitsvragen van onze passagiers en werknemers op en rond onze luchthaven.

Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport

Dispatching kijkt mee
Er wordt veel geïnvesteerd om de zelfrijdende bus vlot en veilig te maken. Sensoren en camera’s zullen de exacte positie van het voertuig bepalen en kijken of er obstakels op de weg zijn. Een dispatching zal het voertuig ondersteunen, om in te grijpen indien nodig. Busreizigers kunnen ook zelf met een druk op de knop de dispatching waarschuwen.

Maidenrit in 2018
De verschillende partners hebben nu een concreet akkoord over het proefproject. De volgende stap is de zoektocht naar een adviseur op het vlak vak veiligheid en technologie. Nog dit jaar lanceren De Lijn en BAC samen een bestek voor de constructeur. In de zomer van 2016 moet de constructeur dan aangeduid worden. De eerste bus moet (zelf) rijden in 2018.