Nieuwe reclamespot van Emirates zorgt voor ophef

Een nieuwe reclamespot van Emirates doet sinds gisteren heel wat stof opwaaien. In het spotje – dat ook op Youtube te zien is – wordt een nogal ongenuanceerde vergelijking gemaakt tussen de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen en Emirates. De hele campagne komt er te midden van een heftig dispuut tussen de drie grootste Amerikaanse airlines en de drie Golfmaatschappijen. 

In februari legden de CEO’s van American Airlines, Delta Air Lines en United Airlines immers een klacht neer bij onder ander het Department of Transportation, maar ook op het kantoor van het Department of State and Commerce. Daarin klagen ze aan dat ze moeten opboksen tegen oneerlijke concurrentie van de drie Golfmaatschappijen Emirates, Etihad Airways en Qatar Airways. Zo claimen ze dat de drie maatschappijen voor meer dan 42 miljard dollar illegale staatssteun gekregen hebben.

De drie CEO’s vroegen daarop om het Open Skies-programma, waarbij luchtvaartmaatschappijen vrij en onbeperkt naar de Verenigde Staten mogen vliegen, te herbekijken. Zo zijn er sinds 2008 elfduizend zetels per dag bijgekomen op routes tussen de V.S. en het Midden-Oosten, maar zijn er op die lijnen maar 85 extra passagiers per dag. Dat duidt erop dat de meeste passagiers dus verder reizen naar andere bestemmingen en dat zorgt voor een verschuiving van de markt en het verlies van jobs.

Het is duidelijk dat de drie Golfmaatschappijen niet echt opgezet waren met de zet van de Amerikanen. Zij spraken op hun beurt van een lastercampagne. Met de nieuwe reclamespot wordt op een weinig subtiele manier een zeer duidelijke boodschap de wereld ingestuurd. Dat passagiers nu eerder voor een maatschappij uit het Midden-Oosten kiezen, komt omdat hun service simpelweg beter is en dat tegen een veel lagere prijs.

De spot begint met beelden uit het PanAm-tijdperk, waarin vliegen nog weggelegd was voor de happy few en waar luchtvaartmaatschappijen hun passagiers als koningen behandelden. Vervolgens worden ons iets minder rooskleuriger scènes voorgeschoteld: beelden van onder andere huilende kinderen en ronduit wansmakelijke maaltijden. Tenslotte worden de vluchten van Emirates weer aangeprezen als glamoureuze oplossing voor de slechte service bij Amerikaanse maatschappijen.