IAG koopt 25 procent van Aer Lingus

International Airlines Group en de Ierse overheid hebben een overeenkomst bereikt over de verkoop van 25,1 procent van Aer Lingus. Het moederbedrijf van onder andere British Airways, Iberia en Vueling betaalt zo’n 335 miljoen euro voor de aandelen en waardeert Aer Lingus zo op ongeveer 1,4 miljard euro. De deal moet nu nog goedgekeurd worden door het Ierse lagerhuis en de overige aandeelhouders.

Het is al het derde bod dat IAG uitbracht op Aer Lingus, de voorgaande werden allemaal afgeketst wegens te laag. Ook Ryanair had al interesse getoond, maar de Europese Commissie was geen fan van die constructie. Zij vreesden dat de Ieren door de overname een te grote monopolie zouden verkrijgen en dat dit in het nadeel van de consument zou uitdraaien, een beslissing waar de lagekostenmaatschappij meermaals tevergeefs tegenin ging.

aerlingus

“Aer Lingus, Ierland en IAG zullen allemaal voordeel halen uit deze overeenkomst,” klinkt het. “Aer Lingus zal de controle behouden over haar merk en haar operaties, terwijl ze zal kunnen groeien als onderdeel van een winstgevende en duurzame luchtvaartgroep in een industrie die constant aan het consolideren is,” zei de ceo van IAG Willie Walsh. “Met Aer Lingus hebben we nu een vierde efficiënte luchtvaartmaatschappij aan ons netwerk kunnen toevoegen”.

Het laatste IAG-bod bedroeg 2,55 euro per aandeel: 2,50 euro in cash en 5 cent per aandeel in dividenden. De voorzitter van de Raad van Bestuur van Aer Lingus, Colm Barrington, zegt dat de deal een “interessante transactie” is voor de luchtvaartmaatschappij. “Het bedrijf zal de commerciële en strategische voordelen die verbonden zijn aan het deel uitmaken van een veel grotere en globale groep als IAG snel ondervinden.” Aer Lingus wordt meteen ook lid van de Oneworld alliantie.

Er werd afgesproken dat Aer Lingus al hun kostbare slots op de luchthaven van Londen Heathrow mag behouden en ook het merk Aer Lingus zal blijven bestaan. Het bedrijf behoudt ook de hoofdzetel in Dublin, al kan dat ook als een fiscaal interessante constructie gezien worden. De bestaande dagelijkse operaties tussen Heathrow en Dublin, Cork en Shannon zullen eveneens voor minstens zeven jaar na de overnamen behouden blijven.

Bron: Flight International | Foto: Ireland Aviation