Transavia Boeing 737 in moeilijkheden door stormweer

Het stormweer dat gisteren over grote delen van Nederland trok, is niet zonder gevolgen gebleven. Zo moesten een tiental vluchten uitwijken van Amsterdam naar andere luchthavens, waaronder Brussels Airport. Wie toch probeerde te landen, kreeg te maken met verschillende weersomstandigheden die het vliegen bemoeilijkten. Transavia vlucht 5068 kwam daardoor in de problemen.

De Boeing 737-800 met registratie PH-GUA – een geleast toestel van het Brazilaanse GOL – voerde vlucht HV5068 uit, van Girona (Spanje) naar Rotterdam. Tijdens de nadering naar baan 24 in Rotterdam besloot de bemanning echter de landing op 1.500 voet af te breken door het slechte weer over de luchthaven daar. Na een dertigtal minuten rondcirkelen, besloot de gezagvoerder uit te wijken naar Amsterdam Schiphol en klom het toestel naar 3.000 voet.


EHRD 251125Z AUTO 29029G45KT 250V320 7000 -RA SCT014 BKN017 OVC020 14/12 Q1002 TEMPO 30033G48KT
EHAM 251125Z 29032G43KT 250V320 4500 RA BKN008 OVC020 OVC018 15/14 Q0996 RERA TEMPO 30032G48KT 7000

In Amsterdam was het weer echter niet veel beter (integendeel) en bovendien was er maar één landingsbaan in gebruik voor opstijgen en landen (baan 27 – Buitenveldertbaan). Op dat moment waren er rukwinden tot vijftig knopen (meer dan 90 kilometer per uur) en was er ook windschering gerapporteerd. Op een hoogte van 1.000 voet kwam de Transavia terecht in die windschering waardoor ze de landing opnieuw moesten afbreken. Het toestel was toen al low on fuel.

Op de torenfrequentie was te horen hoe één van de piloten van de bewuste vlucht “Speed! Speed! Speed!” zei: een boodschap die voor de pilot flying bedoeld was, maar per abuis op de radiofrequentie terechtkwam. Eén seconde later wilde de toren het toestel doorsturen naar de naderingsfrequentie, wat de piloot weigerde. In de plaats daarvan werden zogenaamde radar vectors gevraagd om uit een regenbui te komen. Bovendien had de bemanning problemen met de besturing van het toestel.

Tijdens het omvliegen werden nog verschillende transmissies op de radiofrequentie opgepikt (“Scary!”) die intern bedoeld waren. Daarop besloot Amsterdam Airport een full emergency in te roepen. Alle vertrekkende vluchten werd op de hoogte gebracht van een onbepaalde vertraging door de vele aankomsten, go arounds en een noodgeval. Uiteindelijk landde Transavia vlucht 5096 ongeveer negen minuten na de go around, zonder flaps op baan 27.

De track van Transavia 5068
De track van Transavia 5068 (Flightradar24)

De passagiers meldden op Twitter dat alle drie de naderingen (één naar Rotterdam en twee in Amsterdam) turbulent waren. Voor de laatste landing op Schiphol moesten ze de brace-positie aannemen. De luchtvaartmaatschappij zei dat uitwijken naar Brussel niet meer mogelijk was, omdat er niet genoeg brandstof was. De veiligheid is volgens Transavia nooit in het gedrang gekomen, het toestel is veilig geland in Amsterdam.