Finnair Airbus A350 op Brussels Airport

Vandaag kon Brussels Airport weer uitpakken met een nieuwe mijlpaal. Voor het eerst landde er een Airbus A350XWB op onze nationale luchthaven. Wereldwijd vliegen van het type nog maar acht exemplaren rond: vier bij Qatar Airways, drie bij Vietnam Airlines en sinds vorige week ook een eerste bij Finnair. CEO Arnaud Feist was dan ook terecht trots op dit aangename bezoek.

Finnair-A350-OH-LWA-CW

Op 7 oktober werd het vliegtuig afgeleverd in Helsinki en nog geen twee dagen later begon OH-LWA aan haar Europese kennismakingstour. De eer voor eerste commerciële vlucht viel te beurt aan Amsterdam Schiphol, waar op 9 oktober heel wat spotters klaarstonden om de eerste Europese Airbus A350 op de gevoelige plaat vast te leggen. Sindsdien vloog het toestel ook al naar Oslo, Hamburg, Barcelona en Malaga.

Maandagochtend was het grote moment voor Brussels Airport aangebroken. Omstreeks acht uur steeg het nieuwe Finse vlaggenschip op in Helsinki, om dan dik anderhalf uur later aan te komen in Brussel. Naar goede gewoonte werd het vliegtuig onthaald op een waterkanon en werden er dicht bij de gate toespraken gehouden door de ceo’s van Brussels Airport en Finnair. Aan enthousiasme ontbrak het de sprekers in elk geval niet.

12167440_10207779621389283_1213674045_n

De komst van de A350 betekent voor Finnair de start van de toekomst in de luchtvaart. Zo zijn de toestellen tot vijfentwintig procent efficiënter ten opzichte van de vorige generatie widebody-vliegtuigen. Het nieuwe luchtfiltersysteem zorgt ook voor passagiers voor een ongeëvenaard comfort. Elke twee tot drie minuten wordt de lucht in de cabine immers ververst. Ook de lagere cabinedruk moet de reis een pak aangenamer maken.

De cabine zelf werd ingedeeld in drie klassen voor een totaal van 297 zetels: 46 in Business, 43 in Economy Comfort en 208 in Economy Class. De duurste zitjes beschikken allemaal over een Zodiac Cirrus III-zetel met direct toegang tot het gangpad. Passagiers kunnen er gebruik maken van de draadloze internetverbinding aan boord en genieten van uitmuntende catering met aangepaste wijnen. In Economy heeft iedereen ook een 11″-scherm met IFE.

12063933_10207779621549287_2024168634_n

Na de Europese tournee – die nog tot pakweg half november zal duren – wordt het toestel op 21 november voor het eerst ingezet op het langeafstandsnetwerk. Vanaf dan zal de A350 gebruikt wordt op de verbinding Helsinki – Shanghai. Later komt de A350 ook in actie op de routes naar Peking, Bangkok, Hong Kong en Singapore. Door de cargohub in Brussel zal het toestel vanaf februari volgend jaar ook twee keer per week naar Brussel (blijven) komen.

OH-LWA is de eerste van negentien bestelde Airbus A350’s voor Finnair en zorgt voor de verderzetting van de all-Airbus fleet bij de Finnen. De vloot bestaat verder uit dertig toestellen uit de A320-familie en een mengeling van vijftien Airbus A330/A340’s, waarvan die laatste op termijn vervangen moeten worden door de A350’s.

Vanavond volgt nog een fotoreportage. Wie het bezoek van de A350 gemist heeft, kan vrijdag nog eens proberen: het toestel wordt dan nogmaals op de ochtendvlucht van Finnair van/naar Helsinki ingezet. Wie ook dat niet kan halen, heeft in oktober en november nog verschillende kansen. Finnair zet het toestel deze en volgende maand nog acht keer in naar Brussel.

Meer foto’s van de Finnair A350 op Brussels Airport vind je hier.

Foto: Wouter Cooremans