Finnair herbekijkt Europese vloot en least twee A321’s

Nu de passagiersaantallen op het langeafstandsnetwerk de goede richting uitgaan, wil Finnair ook investeren in haar Europese vloot om ook daar meer mensen te kunnen vervoeren. Een eerste stap in dat proces is het leasen van twee extra Airbus A321’s, die vanaf mei 2016 voor één jaar de vloot komen versterken.

CEO Pekka Vauramo zei onlangs nog dat Finnair de “capaciteit in het feederverkeer verhoogt door grotere vliegtuigen in te zetten”. Door de komst van de nieuwe Airbus A350XWB kent het long haul-verkeer een groei en dus is er volgens Vaurama nood aan meer zetelcapaciteit op de aanvoerroutes tussen Helsinki en de rest van Europa. Volgens onbevestigde bronnen komen de twee Airbus A321’s van het Oostenrijkse FlyNiki.

De vliegtuigen die Finnair nu inzet op haar Europese vluchten worden al behoorlijk efficiënt gebruikt en de bezettingsgraad ligt erg hoog, klinkt het bij Finnair. Daarom wordt de vloot van kleinere Embraer-vliegtuigen stilaan afgebouwd en zal er ook één ATR bedankt worden voor bewezen diensten. De Finnen zoeken nu een manier om haar narrowbody-capaciteit te verhogen en kijken naar de beste alternatieven om te groeien.

Finnair A350 OH-LWA CW (4)

Aan Air Transport World zei ceo Vauramo dat de luchtvaartmaatschappij nu aan het evalueren is welke toestellen ze willen kopen voor de toekomst van de Europese vloot. “We staan op dit moment nog open om te spreken met alle grote vliegtuigbouwers en we moeten tegen het einde van dit jaar een beslissing nemen over het type. Het aantal nieuwe vliegtuigen die we nodig hebben, zal ongeveer hetzelfde zijn als wat we nu in de vloot hebben,” zei hij.

Het oneworld-lid nam op 7 oktober haar eerste Airbus A350-900XWB in ontvangst en moet tegen eind volgend jaar zeven zulke toestellen in de vloot hebben. In totaal bestelde Finnair negentien exemplaren, waarmee ze tegen 2020 het aantal passagiers tussen Azië en Europa willen verdubbelen. Sommige A350’s zullen dienen ter vervanging van de verouderde Airbus A340-300’s, anderen dienen puur voor uitbreiding.

Bron: Air Transport World | Foto: Wouter Cooremans