ceo Boeing: “Komen met een volledig nieuwe 737″

Boeing zal – zoals door sommigen verwacht en door andere geëist – op de proppen komen met een volledig nieuw toestel, dat het succesverhaal 737 moet vervangen. Chief Executive Officer Jim McNerney zou deze week het spreekwoordelijke licht op groen hebben gezet, om zo te kunnen concurreren met de vernieuwde Airbus A320neo. De opvolger van het meest verkochte vliegtuig aller tijden moet in 2020 op de markt komen.

Op de Cowen and Company Aerospace and Defence-conferentie in de New York zei McNerney daarover het volgende: “We gaan een nieuw vliegtuig bouwen. We zijn nog niet volledig klaar met het in kaart brengen van de volledige situatie, maar onze huidige voorkeur gaat uit naar een volledig nieuw vliegtuig dat tegen het einde van dit decennium of aan het begin van het volgende klaar moet zijn. Een update van de motoren alleen is niet voldoende”.


© Boeing

De Amerikaanse vliegtuigbouwer geeft al langer hints in die richting voor hun toekomstplannen en de commentaren van McNerney laten weinig ruimte voor discussie, zo lijkt het. Blijkbaar ligt een volledig nieuw ontwerp in het verschiet bij Boeing. Maar officieel wil Boeing nog steeds niks lossen over wat ze nu echt van plan zijn. Het klinkt nog steeds dat een vervangen voor de 737 “nog niet in kannen in kruiken is” en “nog steeds geëvalueerd wordt”.

Anderzijds liet McNerney eerder deze week nochtans optekenen dat de zogenaamde EIS (Entry Into Service) nog voor 2020 zou kunnen doorgaan. Daarvoor haalt hij de dringende vraag van bestaande klanten en de beschikbare mogelijkheden voor aandrijving, systemen en technologie voor de bouw van romp aan. Ook de toeleveringsbedrijven zouden volledig klaar zijn, zodat het eerste exemplaar in 2019 al zou kunnen worden afgeleverd.


© Airbus

De nieuwe 737 is uiteraard een reactie op de A320neo, die volgens McNerney een grotere concurrent zal worden voor de nieuwe Bombardier C-series, die dezelfde Pratt&Whitney PW1000G-motoren zal krijgen. En hoewel Airbus al aangaf vooral haar bestaande klantenbestand te beogen, is McNerney er niet gerust in: “Dat wil niet zeggen dat ze op termijn ook onze klanten gaan benaderen. [Integendeel,] ik denk zelfs van wel,” zei hij daarover.

Airbus hoopt de eerste A320neo in 2016 aan launch customer Virgin America af te leveren. De luchtvaartmaatschappij heeft echter nog niet beslist welke motoren ze op de vliegtuigen willen. Naast de PW1000G, kunnen ze ook kiezen voor de nieuwe CFM Leap-X. Bij Boeing zijn dezelfde motoren beschikbaar, met daarbij nog eens de Rolls-Royce 113 Advance 3, die vanaf 2018 beschikbaar zou moeten zijn.


© Martin Djupenstrom – airliners.net

“We gaan de volgende twee jaar concreet met onze klanten rond te tafel zetten, zeer concreet,” zegt McNerney. “Ik denk vooral dat dat nodig is omdat de Airbus met de nieuwe motoren ook op de markt is. Daardoor zullen we onze concrete onderhandelingen wat vroeger moeten voeren dan anders. Onze klanten zullen dat van ons verwachten en we zullen het ook doen. Binnen 18 maanden zien ze trouwens al wat het zal worden”.

Tenslotte zei de grote baas nog: “Wij zijn van mening dat onze klanten op ons zullen wachten en niet zullen overstappen op een vliegtuig dat zichzelf overbodig maakt als Airbus met een nieuw toestel op de markt komt. Ik kan begrijpen waarom ze de neo ontwikkelen, maar wij zien er de nood niet voor. Wij zullen onze klanten behouden omdat we nog steeds voorsprong hebben en omdat wij een nieuw toestel maken dat de neo zal overtreffen”.

Avatar courtesy of Joe Pries – airliners.net